Anmeldelse av Take the Money and Run, amerikansk film fra 1969

Komedie, Kriminal Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 12 år

Det er ikke lett å være kriminell...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2020]

Vi skal på beslk til Virgil Starkwell som begynner med et kriminelt liv i ung alder. Som barn var han et mobbeoffer som stadig får knust brillene, og som voksen er han udugelig og uheldig. Og stadig blir han briller knust av både politimenn og dommere som latterliggjør ham.

Virgil forelsker seg i en ung dame, Louise, og de gifter seg og får senere en baby. Virgil blir arrestert for å ha forsøkt å rane en bank etter å ha overlevert en truende lapp til en ansatt med ordet "pistol" feilstavet. Etter dette får Virgil en berg og dalbanetur med inn og ut av fengsel. Så spørst det om Virgil aldri vil lære eller lykkes med noe av det han foretar seg?

Dette er en av de mer tøysete Woody Allen-filmene sammen med Bananas. Historien blir fortalt i dokumentarisk stil, ved bruk av både arkivopptak og intervjuer med folk som kjente ham. Filmen begynner som en skikkelig komedie med den voldsomme barndommen til hovedpersonen og det hele har en artig fortellerstemme. Dette kan også minne en del om stilen i Bananas. alt er bra artig med mye visuell og rar komikk av den gode gamle sorten.

Woody Allen har laget en artig film som ikke er så typisk for ham, annet enn at han spiller sin vanlige taperrolle. Woody Allen er en artig skrue som ikke lar seg tøyle og liker å leke med rollefigurene i sine filmer og det gjør han også i denne filmen. I alle fall med sin egen rollefigur som virkelig får gjennomgå etter alle kunstens regler. Bankranerscenen er episk der Allens rollefigur kommer inn i banken og leverer en lapp til en bak skranken med mange skrivefeil og dermed skjønner ikke de i banken at det er et ran han mener og det blir mye overbevisning for rollefiguren før han til slutt ender i fengsel.

Vi får en film om en veldig feilslått kriminell. Dette er en slags parodi på en forbryterfilm. Filmen er overraskende morsom. Du får til og med høre den lystige musikken som Austin Powers har stjålet fra denne filmen. Det er blitt mye moro med kriminelle i filmen og det blir selvsagt en heftig dose straff også med inn og ut av fengsel hele filmen. Dette er med andre ord simpel moro, men ganske kreativt skapt, som i det meste av Allens filmer.

Om du liker enkel komikk med fiffige detaljer er dette filmen for deg. Woody Allen har skapt en veldig artig folkekomedie med denne filmen som står sterk i kontrast til alle hans mer intellektuelle filmer. Men selv om ting er enkelt så er det i høyst grad lekent også og hovedrollefiguren får virkelig gjennomgå på nesten alle tenkelige måter. Den dokumentariske stilen er også frisk i filmen og får den til å skille seg litt ut i mengden. Med andre ord lykkes Woody Allen godt med komedien om den lavpannede kriminelle fyren som spilles på passende vis av Allen selv.

- A Rainy Day in New York - Regnsky over Woody Allen
- Wonder Wheel - Ikke akkurat Lykkehjulet...
- Café Society - Sjarmerende nostalgi-eskapisme fra Woody Allen
- Irrational Man - Klassisk tørrvittig, men likevel dvaskt fra Allen
- Magic in the Moonlight - Fornuft vs. det alternative
- Blue Jasmine - Bunnsolid drama fra Allen og Blanchett
- Midnight in Paris - Var alt bedre før i tiden?
- Vicky Cristina Barcelona - Fornøyelig Allen-film med glitrende skuespillerprestasjoner
- Cassandra's Dream - To brødre trenger penger, og får en mulighet med bismak
- Scoop - Stilig og fiffig konsept av Woody Allen
- Match Point - Tennisthriller med snert
- Melinda og Melinda - Woody Allen leker med både komedie og tragedie
- Småkjeltringer - Woody Allens morsomste film...
- Mighty Aphrodite - Opphavet til sønnen er alt annet enn ønsket...
- Mordmysteriet på Manhattan - Har naboen drept kona?
- Radio Days - Allen med en hyllest til Radioens gyldne tid
- Hannah og hennes søstre - Familieforviklinger hos en velstående familie
- Manhattan - Mer rolig Woody Allen-klassiker om kjærlighet på Manhattan
- Annie Hall - Bedreviterfilmen
- Love and Death - Allen-komedie om krig og kjærlighet
- Sleeper - Fremtiden med samfunnshjernevask og husholdningsroboter
- Alt du vil vite om sex (men ikke våger spørre om) - Woody Allens rare film om sex
- Bananas - Woody Allen med en lettere og mer ‘folkelig’ komedie

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Movie Metropolis
  • Scifimoviepage.com
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Mountain Xpress

Jack Rollins & Charles H. Joffe Productions, Palomar Pictures International, American Broadcasting Company (ABC)