Anmeldelse av Sneakers, amerikansk film fra 1992

Action, Komedie Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Det spilles boksen går...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2020]

Vi møter dataeksperten Martin Bishop, som er sjef for en sikkerhetsgruppe, ved navn Sneakers, som jobber med å finne svakheter i selskapers systemer. Sammen med teamet sitt, blir han hyret inn for et topp hemmelig oppdrag om å stjele en mystisk ‘svart boks’. Men da de finner ut at boksen er en maskin som kan bryte inn i hvert eneste datasystem i verden, begynner ting å straks å bli mye mer alvorlig, særlig når agenter fra alle sider er villige til å drepe for den verdifulle boksen...

Martin Bishop leder en gruppe freelance-hackere. De er satt sammen av et team med blant annet en tidligere CIA-agent, en elektronikkekspert, et ungt geni og en blind lydtekniker. Det hele minner om en blanding mellom den første Mission Impossible-filmen og Oceans Eleven, bare ikke fullt så actionspekket.

Dette er en ganske kul svindler-film. Midtveis har filmen litt mindre driv. Du skjønner ikke helt hva som foregår. Selv ikke svindlerne vet ikke hva som skjer og hva de holder på med. Det er artig når svindlerne blir lurt. Alt dreier seg om teknologi, spionasje og også mord. Filmen har dog mange smarte tvister og filmen blir mer og mer spennende utover når man ser. Jeg ler høyt av situasjonskomikken i filmen som er utrolig digg til tider. Særlig scenen der svindleren i Redfords skikkelse skal lure en middelaldrende dame på et kontor til å ikke snakke om at han har vært på kontoret.

Skuespillerteamet er meget patent i filmen. I front finner vi en opplagt Robert Redford som spiller bra i filmen sammen med dobbelt Oscarvinner Sidney Poitier. Ellers er det andre kjente profiler på blokka som Dan Aykroyd fra The Blues Brothers og Ghostbusters, Ben Kingsley fra Gandi, River Phoenix fra Stand by me og Mary McDonnell fra Danser med ulver. Med andre ord er det et meget sterkt team på papiret, men dette er ikke så mye en skuespillerfilm. Da heller en lettere thriller med komiske elementer.

Regien er ved Phil Alden Robinson som senere også var med å regissere Spielbergs og Tom Hanks sin miniserie, Band Of Brothers. Robinson har leget en helhetlig og kul, småvittig og lett underholdende film. Filmen er bra morsom med treffende replikker og situasjonskomikk som fungerer bra i denne kriminalthrilleren. Det er moro med denne hvem lurer hvem-filmen. Liker historien og plottet i filmen, selv om historien er noe tynn og for mange ting alt for opplagt. Og kanskje plottet er forsøkt å være avansert enn det det egentlig ser ut som. Men det jeg liker er at filmen er velspilt og fungerer likevel med mye av den passende humoren.

Dette er en ganske kul film som jeg liker godt den dag i dag, som da jeg så den første gang på 1990-tallet. Liker litt lette teknologidrevede thrillere med både humor og spenning. Filmen er både morsom og svært underholdende på samme tid. Og liker også at Sneakers en skremmende aktuell den dag i dag der veldig mye spionasje foregår på nettet. Syns filmen er svært vellykket satt sammen, selv om det mangler noe for at dette skal taes helt opp blant de beste klassikerne i bransjen, men absolutt verdig å få trillet en femmer på terningen. Slike filmer som dette kan jeg gjerne se mer av og jeg anbefaler Sneakers på det varmeste videre.

Se om film er på streaming:

- Det Absolutte Mareritt - En god film som leverer

• Sneakers