Anmeldelse av Lovecraft Country - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Drama, Fantasi, Mysterie, Grøsser Spilletid: 60 minutter

Lovecraft Country- Sesong 1: En gigantisk, men rotete serie

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 07.08.2020]

Det nye horrordramaet Lovecraft Country, skapt av Misha Green, Jordan Peele og J.J. Abrams, er basert på den bestselgende boken til Matt Ruff med samme navn som serien. Serien følger Atticus Freeman (Jonathan Majors), hans barndomsvenninne Letitia (Jurnee Smollett-Bell) og hans onkel George (Courtney B. Vance) i det de begir seg ut på en reise gjennom et raseskilt USA på 1950-tallet, i søken etter faren til Atticus (Michael K. Williams). Snart må de kjempe for livet mot både rasistisk motiverte angrep og fryktinngytende monstre fra Lovecraftuniverset.

Showrunner og ansvarlig produsent for Lovecraft Country er Misha Green, og ansvarlige produsenter er Jordan Peele (Get Out, Us), J.J. Abrams (Lost, Star Wars: Episode VII), Bill Carraro, David Knoller, Yann Demange og Daniel Sackheim.

HBO Nordics nye originalserie er en blanding av horror og drama. Dette er sommerens nye tilskudd av streaminginnhold på strømmetjenester. Serien har en flust av kjente personer, spesielt bak kamera. Lovecraft Country er satt til 1950- tallet der vi får et innblikk i hva raseskillet i USA gjorde med folk, og omgivelsene. Undertegnede har sett 5 episoder av serien, og jeg er veldig delt i mine inntrykk av serien.

En forrykende start
Serien starter med at vi blir kjent med Atticus Freeman (Jonathan Majors) og hans familie. Sammen med venninnen Letitia (Jurnee Smollett-Bell) og hans onkel George (Courtney B. Vance), og deres farlige reise for å finne hans far. Vi blir kjent med ulike rollefigurer, som hver og en har sin egen historie. Etterhvert som reisen skrider frem, inntreffer det en katastrofe. Utenomjordiske vesener har okkupert USA og det blir en kamp på liv og død for familien. Historien hopper litt frem og tilbake, noe som for undertegnede gjør at jeg sliter litt med å henge med på alt som skjer. Etter den forrykende første episoden, faller kvaliteten betraktelig. Alt roes veldig ned i episode 2 og 3, samtidig som noen personer plutselig endrer form og personlighet. Det er med andre ord en litt rotete og ujevn serie, som undertegnede ikke helt ble begeistret for.

Godt skuespill hele veien
Det som dog er seriens styrke, er rollegalleriet. Spesielt fra hovedrolleinnehaver Jonathan Majors. Måten han formidler sin rolle på, er imponerende. Vi blir også kjent med andre interessante rollefigurer etterhvert. Samspillet og kjemien mellom Atticus og Letitia er solid. Etter de fem første episodene, er det uten tvil rollegalleriet som er seriens styrke. Det som er fascinerende med serier som er satt til 1950-tallet, er at kostymene, musikken og settingen, setter en i rett stemning. På disse punktene innfrir Lovecraft Country, men når det gjelder historien i serien, er den rett og slett veldig vanskelig å få taket på.

Den kan ta seg opp i andre halvdel
Lovecraft Country er en ti episoder lang horror/drama-vandring. Serien er som nevnt basert på den bestselgende boken av Matt Ruff. Hvorvidt serien følger alt som står skrevet i boken vites ikke, da jeg ikke har lest den. Det pirret nysgjerrigheten min når jeg leste at JJ Abrams var med som produsent på serien. Sammen med skaper Misha Green, har de brakt mange ulike sjangre inn i en historie som kunne blitt en av årets beste serier. Det kan den dog fortsatt bli, men det er noe som utelukkende skurrer litt etter de fem første episodene.

Men når det er sagt så er det fortsatt et lite håp om at den vil ta seg opp i andre halvdel, for det har den et stort potensiale til å gjøre.  Episodene virker litt for lange med en spilletid på rundt 1 time. Serien føles dog veldig langtekkelig. Heldigvis slutter episodene på en måte som gjør at jeg får litt lyst til å se videre. Så hvis Lovecraft Country klarer mesterstykke å ta seg opp i siste halvdel, kan det godt henne at undertegnede sitter igjen med et helt annet inntrykk.

Lovecraft Country er den eneste nye serien fra HBO i august. Som så mange andre  strømmetjenester ble det også produksjonsstopp på det meste av produksjonene til strømmetjenesten HBO Nordic. På den lista  over serier var det mange serier som absolutt kunne utfordret de andre strømmetjenestene om seerne denne sommeren/høsten. Heldigvis for HBO var innspillingen av Lovecraft Country ferdig i god tid før Covid-19 gjorde sin entré, og for fans av horror-sjangeren, vil kanskje Lovecraft Country interessere. For å oppsummere historien i serien er den veldig ujevn, og vanskelig å skjønne hvor den vil hen. Den første episoden har et mønster og handling å forholde seg til, mens de neste episodene følger ulike mønstre og rollefigurer. Det gjør at historien blir litt uinteressant for undertegnede. Når det kommer til kostymene, settingen, musikken og skuespillet, er det på et helt annet nivå.

Jeg tror virkelig på det rollefigurene opplever underveis. Seriens mest interessante figur er det Jurnee Smollett-Bell i rollen som Letitia som står for. Kjemien hun har med hovedrolleinnehaver Jonathan Majors er noe som jeg virkelig blir imponert over. Så for komme med en sluttvurdering er Lovecraft Country absolutt verd å sjekke ut, for den har enkelte scener og episoder som er horror-sjangeren verdig.

Så etter å ha fått tilgang til å se sesongens 5 første episoder gir jeg denne serien terningkast 3. Den fortjener kanskje noe høyere, men for meg ble dette en serie som er for ujevn til å kunne gi den noe mer. Så får heller de resterende episodene gjøre noe med det.

Lovecraft Country har premiere på HBO Nordic 17.august. Serien består av 10 episoder, og denne anmeldelsen er basert på sesongens 5 første episoder.

( Foto/ Copyright: HBO Nordic )

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Lovecraft Country