Anmeldelse av Min pappa Marianne, svensk film fra 2020

Komedie, Drama Spilletid: 110 minutter

- Komedie - Les flere.

Morsomt og varmt om å stå for den man er.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 05.08.2020]

Familiefaren Lasse jobber som prest i den lokale kirka i et svensk tettsted. Han har et godt forhold til både kona, dattera og sønnen, men én dag slipper han bomben: han har lenge kledd seg i kvinneklær og vært Marianne innenfor husets fire vegger. Tiden har kommet for ham til å trå ut av skapet og leve som Marianne på fulltid, noe som setter hans relasjon til sin familie på spill.

Regissør Mårten Klingberg har laget film om den sanne historien om presten og familiefaren Åke Roxberg som i 2010 kom ut som Ann-Christin og som i dag lever som kvinne. I hovedrollen står en av Sveriges mest kjente skuespillere i Rolf Lassgård (Beck/Jegerne/En mann ved navn Ove), en kar som spiller Marianne/Lasse på en neddempet og fin måte, troverdig og relaterbar.

Mot ham står Hedda Stiernstedt som datteren Hanna, ei dame som er riktig så uheldig både i privatliv, jobbmessig og i forhold til venninnene sine. Stiernstedt oppleves både sympatisk, troverdig og ikke minst menneskelig i sin fremstilling av en datter som i voksen alder plutselig må begynne å lære å kjenne sin far, på nytt.

Min pappa Marianne er ikke noe nyskapende som film, verken filmatisk, stilmessig, fortellermessig eller ei heller tematisk. Likevel klarer regissør Klingberg å fremstille historien både varmt menneskelig, sånn passe troverdig realistisk, men ikke minst også med herlig humor, spesielt i scenene mellom søster Hanna og broren David hvor søskenkjærlighet og forhold sjarmerer og rører.

Enkeltscener er også veldig herlig fremstilt, som når Marianne blir mobbet og tatt i forsvar av to tidligere konfirmanter i kirken til Lasse, eller når nevnte søster og bror mimrer tilbake til barndommen med faren. Lena Endre som mor Eva, (Sveriges svar på Meryl Streep), bedriver plankekjøring i sin rolle og får ikke all verdens å spille på eller å si, men fungerer som Lasse/Marianne sin livspartner som også må ta noen viktige valg etter hvert.

Min pappa Marianne er rett og slett en finfin feelgood-historie som går typisk i fotsporene til romantiske komedier og dramaer, uten de store overraskelsene. Likevel tilfører den hjertevarme og humor på de riktige stedene, steder hvor vi i livet også trenger det som mest: når vi er på vårt mest sårbare og trengende. Filmen har godt driv og tempo, og Hanna som midtpunkt blir både ei dame å le av, med, samt å føle noe for i all sin uheldige hverdag og som vi alle kan relatere oss til på en dårlig dag. Min pappa Marianne er til slutt en historie om å tørre være seg selv, samme hva som vil møte en utfor skapet. Skuespillere, humor og den lette tonen gjør dette til en folkelig feelgood som de aller fleste vil kose seg med.

(Foto/Copyright: AS Fidalgo)

• Min pappa Marianne