Anmeldelse av Brotherhood (Taegukgi hwinalrimyeo), sør-koreansk film fra 2004

Action, Drama, Krig Spilletid: 140 minutter

Sterk og solid krigsfilm fra Koreakrigen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.08.2020]

Vi følger to yngre brødre fra Seoul i Korea på begynnelsen av 1950-tallet. Kort tid etter at krigen starter i Korea, blir begge brødrene innkalt for å kjempe for landet mot sin vilje. For å sikre sin yngre brors liv, kjemper den eldre broren vilt for å vinne en tapperhetsmedalje som kan kjøpe lillebror fri. Men etterhvert som krigen tar tak i ham og kampene stadig blir hardere, mister han litt av seg selv og hva han står for i kampene, på grunn av alt han ser og hvordan krigens ugjerninger påvirker ham...

Filmen begynner i vår tid med noen arkeologiske utgravninger som stammer fra Koreakrigen. Der blir en av de falne funnet og broren hans får en oppringning. Vi skjønner av denne scenen at dette vekker mange vonde minner, fordi han sier ikke så mye og ber sitt barnebarn om å kjøre ham. Deretter tar filmen oss tilbake i tid før Koreakrigen brøt ut. Da blir vi tatt tilbake til en lykkelig tid i Korea uten splittelse. Men så kommer krigen og alt blir totalt forandret. Da må alle unge mellom 18 og 30 kjempe i krigen. Filmens tittel, ‘Taegukgi’, er navnet på Koreas flagg fra før krigen, og fremdeles flaggets navn i Sør-Korea i dag.

Jeg er fan av krigsfilmer fordi de viser hvor kjipt krig er og viser hvor mye folk må ofre for landet sitt og hvor skjørt et liv kan være når det blir kastet inn i store kamper. Det tar litt tid før filmen kommer skikkelig igang, da det vies mye tid til å beskrive situasjonen før og rett etter krigsutbruddet som gjorde at Kora ble splittet. Det er nesten litt rart at filmens handling bare begynner fem år etter andre verdenskrig. Og med en gang kampene setter igang, åpenbarer filmen seg som en bunnsolid krigsfilm. ‘Taegukgi Hwinallimyo’ ble også den største filmsuksessen i Sør-Koreas historie da den kom ut. Nærmere 25 prosent av den sørkoreanske befolkningen (rundt 11,74 millioner) kjøpte billett for å se denne krigsfilmen.

Krigsscenene er svært gjennomarbeidede og realistiske. Det er nesten så du vrir deg i smerte og avsky fra de mange krigsskadene som oppstår i møte med krigens terror. Det er også mye krigsscener i filmen og det hele virker svært påkostet. Faktisk er filmen så godt laget som krigsfilm at den føles blant de større verkene innenfor sjangeren i klasse med de store krigsfilmklassikerne. Det er også eksotisk å få en krigsfilm laget uten amerikansk innblanding og skildret fra koreansk vinkel på en måte som skiller seg litt ut i den store mengden av krigsfilmer. Liker også variasjonen i hvordan ting er skildret med forskjellige slag og krigsenheter utover vanlige soldater.

Regien er ved Je-gyu Kang. Det er en regissør som jeg ikke har vært borti før, men som gjør en super innsats med denne svært gjennomførte krigsfilmen. Alt det tekniske ved filmen er også helt i toppklasse. Fotoet er meget stødig fotografert med stor autensitet og dramatikk i det som blir fanget. Kameraarbeidet er gjort med litt shakycam i de kaotiske angrepene som får krigen til å fremstå som svært troverdig og nesten som man opplever det selv med mye dramatikk og stor uro. Det blir mye bruk av nærbilder med mye zoom. Det gir en effekt som gjør at du nesten føler deg som en av soldatene som følger med på alt som skjer. Det er også utstrakt bruk av håndholdt kamera i filmen som helhet og det er mange dyre spesialeffekter i filmen som gjør den til den dyreste sørkoreanske filmen å produsere.

Liker hvordan krigsactionen er løst i filmen. Det er mye av den, med både store slag, taktikk og mye overraskelser i krigens harde realiteter. Og mellom slagene får vi sjansen til å bli kjent med soldatene. Det blir også mye spilt blod, store eksplosjoner og annet store actionsekvenser fra krigens skudd, bomber og granater. Vi får virkelig oppleve hvordan samholdet mellom soldatene blir når de kjemper mot sine egne i denne politiske spliden i eget land. Det eneste jeg synes filmen har en ørliten forbedringspotensiale på er starten som kunne vært enda hvassere og litt mer forseggjort. Den er for tannløs, men med en gang krigsfilmen sparkes igang, så er dette en storfilm av de sjeldne.

‘Taegukgi hwinalrimyeo’ gjorde store inntrykk poå meg. Det er en av de beste ikke-amerikanske krigsfilmene som er laget. Sør koreansk film har lenge ligget fremme med Old Boy-regissører Chan-wook Park som en av de store ringrevene i bransjen, men også denne krigsfilmen setter Sør koreansk film på kartet. Manuset i filmen er meget bra skrudd sammen og forteller en engasjerende historie og sammen med den utsøkte filmteknikken er dette en av de mest spektakulære krigsfilmene du kommer til å se på lang tid. Du kommer tett på folket og får se konsekvensene av den dødelige splittelsen i Korea. Ikke rart folk gikk mann av huset i Korea for å se denne høydramatiske krigsfilmen som ikke skåner noen og noe i krigsfilmeposet som viser hvor brutal krigen kan være og hvor mye den koster av uskyldige menneskeliv som blir trukket inn i krigen på diverse vis. Slutten på filmen er også svært rørende og følelsesladet og en verdig avslutning på det hele.

Terningkast: 6-

Omtalespalte: Krigsfilm

Her finner du omtaler av krigsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Krigsfilm

• Cinemagazine.nl
  • BBC

Sør-Korea

Engelsk, Koreansk

Kang Je-Kyu Film Co. Ltd.