Anmeldelse av Escape Plan 3 (Escape Plan: The Extractors), amerikansk film fra 2019

Action, Thriller Spilletid: 97 minutter

Mer b-film-utbryteraction med Stallone...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.08.2020]

Datteren til en kinesisk milliardær blir kidnappet og sikkerhetseksperten Ray Breslin blir hentet inn for å få datteren trygt tilbake. Men ting eskalerer en del da også kjæresten til Breslin tatt til fange. Det viser seg at mannen bak kidnappingene er et kjent ansikt fra tidligere. Det gjør ting langt mer personlig for Breslin og teamet hans som nå må forme en halsbrekkende redningsoperasjon og samtidig gjøre opp med den sadistiske fienden før tiden renner ut i sanden...

Eg likte godt den første Escape Plan-filmen og da måtte eg selvsagt også se oppfølgerne også, selv om kritikerne ikke har fart fint med dem. Det gjør at eg hadde svært lave forventninger til denne tredje filmen i serien som Sylvester Stallone har vært med å fronte, men uheldigvis har ikke Escape Plan-filmene blitt like bra mottatt som Expendablesfilmene og det er ikke rart heller, selv om de begge forsøker å trå i opptrådd territorium. Og det kommer raskt til syne at ‘Escape Plan 3’ er en svært så simpel affære.

Synes likevel er det er litt optimisme å spore denne gangen i forhold til andre film i serien som var utrolig traust og kjedsommelig langsom i formen og oppbyggingen. I film nummer tre får du fremdeles en særdeles b-film-aktig fealing over det hele, men filmen føles bedre skrudd sammen. Og ni minutter inn i filmen får vi Stallone i bildet for første gang. Det er ham jeg ser denne filmen for, siden han har klistret fjeset sitt på coveret for å selge filmen. Og det er filmer som dette, som kommer rett på video/streaming, som viser litt av hva markedet kan tilby for tiden, med falmede A-stjerner som en gang bare var forbeholdt kinoene. Og når til og med Stallone ikke er så mye med, så er dette litt skuffende i så måte der også.

Regien er ved John Herzfeld, kjent for filmen 15 Minutes med Robert De Niro fra 2001. Herzfeld har her regien for en langt enklere film, men han gjør sakene sine greit til b-film å være. Filmen har meget lett gjenkjennelige skurker og er helt grei å se. Filmatisk sett er ikke filmen i nærheten av noe mesterverk, men fotoet er oversiktlig nok til å skildre all actionen i bildet på en måte som gjør at actionfans nok vil synes dette er helt ok skuring. Men filmen mangler noe intensitet og blir ikke den actionfesten som innerst inne hadde håpet på, selv om jeg visste at dette ikke kom til å bli like stødig.

Filmen tar litt lang tid på å bli en ‘fengselsfilm’ som sine forgjengere. Derfor klager jeg litt over filmen i starten av filmen som burde vært kjappere igang. Stallone storspiller ikke akkurat i filmen heller, men gjør sin rolle på sitt eget vis. Han begynner å se gammel ut, men den gamle ringreven kan det å kle seg og holder seg relativt godt med tanke på at han snart er i midten av 70-årene. Musikken er litt typisk en slik film å være og actionen er akkurat passe brutal, uten at man reagerer nevneverdig på den. Filmen har også et litt gyllent lysfilter til tider. Dette ser faktisk litt fake ut, men er med på å sette litt farge på den ellers så ikke så alt for fargefulle filmen.

Alt i alt føles ‘Escape Plan 3’ litt for standard. Den finner ikke opp hjulet på nytt og tilfører ikke noe nevneverdig nytt, selv i filmserien heller. Synes dette er meget forglemmelig, men er dog bedre enn forrige film, om det var noen trøst? Jeg ender derfor på en toer på terningen, for en actionfilm som ikke var actionspekket nok til å fenge meg skikkelig. Det virker lyser også at filmen ikke er laget på noe særlig budsjett og filmen klarer aldri å skille seg noe ut i mengden av acionfilmer som pøses mot oss.

Om du må se dette, så er det enten fordi du er Stallone-fan eller fordi du likte den andre filmen i Escape Plan-serien, som ikke er stort å skryte av i mine øyne. Skulle ønske at manuset hadde mer å fare med og at filmen ville gi meg en bedre historie og plott, mer kul stemning og okei actionscener. Det er riktignok noen eksplosjoner, men de lyser fake sammen resten av det filmen har å by på. Det gjør at dette aldri blir en film du ser to ganger på og en film som er like raskt sett som glemt.

- Escape Plan 2: Hades - Det skumle datastyrte fengselet...
- Escape Plan - Gamlekara i fengsel engasjerer lite

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Escape Plan 3