Anmeldelse av The Umbrella Academy - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2020

Action, Eventyr, Komedie Spilletid: 60 minutter

The Umbrella Academy - Sesong 2

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 29.07.2020]

Dette er andre sesong av Netflix sin supergode superheltserie. I første omgang fulgte vi søsknene Hargreeves,- Fem, Luther, Allison, Klaus, Vanya og Diego, og deres vei til å bli superhelter. De gikk i lære hos sin far- Sir Reginald Hargreeves. Sesong 2 fortsetter der første sluttet. Det nærmer seg dommedag, og våre kjære helter må samarbeide for å unngå en katastrofe.

Superheltkrigen mellom Netflix og Amazon Prime Video sommeren 2020 er endelig her. 'The Umbrella Academy' på Netflix er først ut. Sesong 1 av serien ble svært godt mottatt. Det var en sesong som virkelig underholdt, med gode og interessante rollefigurer, en spennende historie, og en veldig nevneverdig skurk. Undertegnede har sett frem til denne dette året. Og jeg ser ikke bort i fra at The Umbrella Academy sesong 2 fort kan bli en av årets beste superheltserier. I september kommer konkurrenten deres da Amazon Prime er klar med sesong 2 av 'The Boys'.

Våre helter må håndtere en ny katastrofe
Sesong 2 starter som sagt like etter det som skjedde i siste episode av sesong1. Jeg skal ikke avsløre hva som skjer i siste episode i denne anmeldelsen. De av dere som så sesong 1 er godt oppdatert på nettopp det.  Det jeg kan si er at våre kjære helter ble borte fra hverandre i siste episode. I den nye sesongen ønsker de å gjenforenes. Våre helter befinner seg i år 1962. En tidsreise sørget nemlig for at Umbrella Academy har blitt flyttet tilbake i tid. Dommedag nærmer seg og heltene må komme seg tilbake til 2019 før det er for sent. Samtidig er det noen som har skumle planer for heltene. Vanya (Ellen Page) har havnet på en gård, der hun blir kjent med en dame og hennes sønn. Hun husker ikke hvordan hun havnet der, eller hvem brødrene hennes er. Det eneste hun husker er navnet hennes. Mister Fem (Aidan Gallagher) vet hva som skal til for å samle alle sammen, og legger en plan på hvordan han kan finne alle, samtidig som han har planen klar for hvordan de skal komme seg hjem til 2019. Våre helter vet ikke at det de står ovenfor kanskje er sterkere enn de aner. For i tillegg til dommedag, er det noen som ønsker livet av søsknene.

En høyinteressant oppfølger-sesong
The Umbrella Academy er ikke bare er en superheltserie. For de er ikke helter hele tiden. Hver episode viser nye rollefigurer uten krefter, og det gjør at serien skiller seg litt ut fra andre superheltserier. Det er verken Marvel eller DC som står bak, men Netflix. Dette er deres helt egen superheltserie som står fint på egne ben. Serien er basert på en tegneserie med samme navn utgitt av Dark Horse Comics, og som er skapt av Steve Blackman. Sesong 2 er hakke vassere i historiefortellingen enn det sesong 1 var når det kommer til dybden i den. Skuespillerne skinner enda mer i andre omgang. Sesongen hopper litt i tid, men uten at det skader historien.

Du klarer alltid å henge med på det som skjer. Sesongen er ikke veldig actionspekket hele tiden, den makter faktisk å roe litt ned i enkelte scener. Dette er en styrke for serien. Det er litt befriende å se slike superheltserier der serieskaper Blackman har våget å fokusere like mye på andre aspekter i serien. Vi får et innblikk i hver helts liv, samtidig som birollene vies mye tid. Det hele er fascinerende fra start til slutt. Undertegnede elsket sesong 2 enda mer enn den forrige sesongen. Den siste episoden er et fyrverkeri av en episode, der Umbrella Academy må hanskes med en skurk som kanskje viser seg å være av samme kjøtt og blod som dem selv. Så summa summarum er sesong 2 av The Umbrella Academy veldig mye bedre enn sesong 1.

Det er litt av en superheltserie Netflix har produsert, med et rollegalleri og historie som det er en fryd å følge med på underveis. Actionscenene i serien er en superheltserie verdig. Vi introduseres for en ny rollefigur ved navn Lila (Ritu Arya). Hun er faktisk sesongens mest interessante karakter. Netflix har truffet blink med denne deilige superheltserien som alle superheltfans burde sjekke ut. Solide 5 av 6 stjerner.

The Umbrella Academy sesong 2 har premiere fredag 31.juli på Netflix. Alle 10 episodene slippes samtidig. Anmeldelsen er basert på hele serien.

Foto/Copyright: Netflix

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Superheltfilm - Les flere.
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

• The Umbrella Academy
  • Dailydot.com
  • The Young Folks
  • Metro (UK)
  • Paste Magazine
  • New York Magazine (Vulture)