Anmeldelse av Black Christmas, amerikansk film fra 2019

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray
- Skrekkfilm - Les flere.

Nok et forsøk på å male jula blodrød

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 21.07.2020]

Originalfilmen som het «Black Christmas» kom ut i 1974 og var en vaskeekte slasher som blandet uhygge med julestemning på en suksessfull måte. Den var faktisk tidligere ute enn de store slasher-bautaene som «Halloween» fra 1978 og «Friday the 13th» fra 1980, og står faktisk høyt i kurs hos mange slasher-fans den dag i dag. Remake-forsøkene eller oppfølger-forsøkene har det aldri blitt snakket særlig positivt om, så kanskje produksjonsselskapet Blumhouse endelig kan blåse nytt i liv i historien?

Det er snart jul på skolen til et søsterskap som ser frem til litt avslapning mellom skolehalvårene. Men denne jula byr ikke på så mange gledelige overraskelser som de kanskje hadde håpet på. Når to av jentene forsvinner og resten av søsterskapet begynner å motta kryptiske meldinger på telefonene, skjønner de snart at noen er ute etter dem.

Skal man forsøke å gjøre en nyversjon av en klassiker eller skal man faktisk forsøke å videreføre arven etter den? Jeg synes egentlig at de aller fleste tar feil valg her, ved å forsøke å lage en remake av en real klassiker. Jeg ser med skrekk og gru på remake-filmer som «Friday the 13th» fra 2008 og «A Nightmare on Elm Street» fra 2010 hvor de gjorde nesten alt feil. Se heller på «Halloween» fra 2018 som et godt eksempel på hvordan man skal lage en ny film i et allerede etablert slasher-univers, hvor man endelig fikk en videreføring av historien etter de to første filmene i stedet. Det fungerte utmerket og fikk rimelig god mottakelse både av Halloween-fans og kritikere. At «Black Christmas» ikke skjønte at remake var veien å gå etter det svake forsøket fra 2006, er mildt sagt merkelig. Forrige forsøk var et mageplask av en film, og for å si det rett ut så er dette forsøket akkurat det samme.

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en film som dette ikke tar seg tid til å forsøke å lage en uhyggelig atmosfære eller presterer å skape en stemning som tar høyde for frysninger på ryggen. Når det gjelder tenåringsskrekk som blomstret frem med filmer som «Scream» og «I Know What You Did Last Summer» på slutten av 90-tallet, så faller denne remaken rett inn under samme fane som de filmene. Den klarer faktisk å sjekke av mange punkter på sjekklisten når det gjelder den subsjangeren, men filmene som er over 20 år gamle er fortsatt milevis foran når det gjelder totalpakken. Det store problemet til «Black Christmas» er at den ikke er skummel. Den evner ikke å skremme og den sliter med å gjøre annet å kjede meg.

Til en viss grad er det historien. Til en viss grad er det rollefigurene. Til en viss grad er det hele idéen og konseptet. Ja, det er mye skurrer for denne remaken, og jeg setter gjerne spørsmålstegn ved hvorfor noen tenkte at dette skulle fungere. Jeg synes at versjonen fra 2006 er dårlig, men den er faktisk hakket bedre. 2006-utgaven prøver i hvert fall å gjennomføre i samme ånd som originalen, selv om gjennomførelsen ikke er den beste. Jeg vet liksom ikke helt hva de har prøvd på denne gangen, men de feiler med alt de foretar seg. Bakgrunnshistorien for mordene er heller ikke noe som fungerer denne gang, og her går både original og 2006-utgave seirende ut av feiden. Ikke engang på julestemning er denne filmen innafor, og hele filmen føles som å se en skiskytter som treffer på blinken til sidemannen. Intensjon og vilje er der, men siktet burde så absolutt vært stilt inn annerledes. Det er kun små detaljer og det faktum at filmen ser og høres bra ut, som gjør at denne filmen klarer å komme seg unna bunnkarakteren. Terningkast 2.

- Black Christmas - Remake av juleslasher med en syk morder og masse studiner
- Black Christmas - En bortgjemt skrekkgodbit