Anmeldelse av Needful Things, amerikansk film fra 1993

Kriminal, Drama, Thriller, Grøsser Spilletid: 120 minutter

Mannen som skaper ubalanse i landsbyen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.07.2020]

Leland Gaunt er en eldre herre som ankommer byen Castle Rock i en svart bil. Han åpner en ny antikvitetsbutikk som han kaller ‘Needful Things’. Butikken selger forskjellige gjenstander med stor personlig verdi for innbyggerne i Castle Rock. Gaunt krever betaling både i form av kontanter og små tjenester, vanligvis pek som kundene hans spiller på naboene.

Gaunt gjør inntrykk på byens folk, men det er noe galt med Gaunt og måten han sniker inn pek som naboene gjør på hverandre som skaper splid i landsbyen. Og litt etter litt begynner noen å fatte mistanke til Gaunt, og at han ikke er så snill og hyggelig som han prøver å gi seg ut for. Bak fasaden skjuler det seg nemlig noe helt annet enn det man skulle tro...

Filmen er basert på en roman av Stephen King fra 1991 med samme tittel som filmen. King er kjent for å skape historier med litt overnaturlig vri, og det er også tilfelle med denne filmen. Det hele er ganske kult og fengende bygget opp med en herlig medfølgende mystisk atmosfære. Digger rollefiguren Leland Gaunt. Han er god på å snakke med mennesker og har en egen evne til å vite mye om alles liv som han involverer seg i. Han har alt det alle ønsker seg til en hver tid. Liker hvordan filmen skaper en egen lett atmosfære og ikke forklarer alt som skjer.

Filmen er meget underholdende hele veien. Elsker filmens plott som er ganske spissfindig. Ting begynner ganske harmløst, men blir mer og mer skrudd til. Du får en ganske mørk historie. Filmens handling er kult bygget opp, med masse voldsomme ting som skjer. Det er åpenbart noe rart og overnaturlig med antikivitetsselgeren, men helt hva som egentlig foregår er ikke like lett å vite. Pekene blir sykere og sykere og samholdet i byen blir dårligere og dårligere. Folk blir kjørt opp mot hverandre. Antikvitetshandleren snur med andre ord landsbyen på hodet.

Det hele er regissert av Fraser Clarke Heston og dette er hans mest kjente film i så måte. Jeg liker også regien til Heston og hvordan filmen er skrudd sammen. Han klarer godt å fange mystikken som skal ligge i en slik Stephen King-filmatisering. Filmen er også akkompagnert av Edward Griegs musikk Dovregubbens Hall. Skuespillet er også bra. Max Von Sydow er ganske god å spille antikvitetshandleren. Men også Ed Harris viser at han har vært tilliten verdig og leverer en troverdig hovedrolle. Og selv om ikke filmen er så solid reint teknisk sett, så er dette en ganske kul film likevel som jeg satte stor pris på. Atmosfæren og historien veier nemlig kraftig opp for dette.

Du får en veldig fet historie i filmen. Filmen er ganske gjennomført, men utelater de mest brutale scenene, selv om vi skjønner at de har tatt plass. Det er også litt humor innbakt i filmverket som setter en liten spiss på det hele. I det hele tatt likte jeg filmen svært godt og liker både historien og hvordan den er satt sammen. Synes dog at filmen har mer å gå på i selve presentasjonen.

Skal jeg trekke for noe, så synes jeg filmen kanskje er litt for overtydelig til tider, men dette er bare småplukk i den store sammenhengen. Om du liker Stephen King og hans forfatterunivers, er dette en film du absolutt bør prøve deg, selv om filmen ikke når opp til de største klassikerne som er filmatisert av Kings bøker. Til slutt vil jeg si at filmen har flere høydepunkt og undertegnede tenker tilbake på film som bra underholdende og du får en fin stund når du ser på.

• Needful Things
  • Apollo Guide