Anmeldelse av U-571, amerikansk film fra 2000

Action, Thriller, Krig Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 15 år

Ubåtfilm med synkemineaction!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.07.2020]

Våren 1942 gjør Hitlers ubåter store ødeleggelser i Nord-Atlanteren. De senker mer enn 1000 allierte skip og truer med å ødelegge forsyningslinjene fra Amerika til England. Ute av stand til å knekke de nye ubåtkodene, kjemper de allierte i blinde mot de tyske angrepene. Den tyske ubåten U-571 driver i Atlanteren etter å ha fått motorsvikt. Ombord finnes en kodemaskin av typen Enigma, for så sende meldinger til andre tyske ubåter. Amerikanerne forkler en ubåt som tysk og tenker å snike seg inn på U-571, og stjele Enigma og senke ubåten. Men planen mislykkes rett etter amerikanerne har tatt kontroll over U-571, fordi deres egen ubåt senkes i samme slengen. Nå befinner de seg ombord i et tysk fartøy i fiendtlig farvann og må gjøre det beste ut av det...

Undertegnede er svært glad i krigsfilm og denne ubåtfilmen husket jeg som ganske underholdende da jeg så den da den kom på DVD en gang i tiden. Og siden har jeg ikke sett den på nytt. Derfor var jeg spent på om filmen ville tåle dette gjensynet. Ville dette bli en ny ‘Das Boot’? Det åpenbare positive med filmen er at tyskerne faktisk snakker tysk, men så har ikke tyskerne ubåten sin så lenge da, starter en ny æra med allierte ombord på fremmed ubåt. Det blir en meget spennende og vanskelig affære å mestre, da de stadig må gjemme seg for allierte fartøy som prøver å angripe og ødelegge dem.

Regissør Jonathan Mostow har laget en bra spenningsfilm med U-571. Og denne filmen kom et par år etter hans store hit Breakdown fra 1997 med Kurt Russell i hovedrollen. Mostow har klart å lage nok en spenstig film med noe filmsnacks i seg. Som en del kule klippe og foto-overganger selv om eksempelvis den første scenen da tittelen sklir inn i mørket hvor det klippes over til pupillen av et øye. Liker også konseptet film filmen som er litt spissfindig, og en del av det som skjer, men manuset har for lite ved seg hele veien. Men lyden er lydeffektene av synkeminene og ubåtlyden fra et skrantende fartøy er skikkelig fett på et godt hjemmekinoanlegg.

Det kule med denne filmen er å oppleve den omvendte ubåtterroren i form av når ubåter får smake sin egen medisin gjennom synkeminer. Men selv om denne ubåtfilmen har noe nytt å fare med, så klarer den aldri å fylle skoene til Wolfgang Petersens store klassiker fra 1981. For der ‘Das Boot’ er et ubestridt mesterverk, har denne filmen en del å komme med på fortellingen av historien, men dessverre har filmen også en del dødpunkter som gjør den mindre spennende hele veien. Det tar også en god stund før filmen kommer skikkelig igang. Og filmen bruker en del av de samme spenningtriksene som Das Boot introduserte. Det er noe eget å være sunket ned i havet i en blikkboks på store dyp der nesten alt kan gå galt hele tiden.

På skuespillersiden finner vi Matthew McConaughey i hoverollen som Andrew Tyler. Det er i en tid der han var ung og lovende fløtepusskuespiller uten så store meritter som i dag. Men også Bill Paxton (Aliens, The Terminator og Titanic), Harvey Keitel (Pulp Fiction) og rockestjernen Jon Bon Jovi, spiller noen av de andre rollene i filmen. Skuespillet er også ganske greit i filmen, uten at dette blir helt et Oscarfrieri av den grunn. Filmen er meget alvorlig hele veien, og selv om filmen er en krigsfilm er den mer ymtet på action enn troverdig vare. Dette baserer seg heller ikke på en faktisk historie, men er inspirert av virkeligheten da britene fra et skip kom seg ombord på en ubåt med Enigma ombord.

Det tar omtrent en time for at filmen kommer skikkelig igang, det er i overkant mye for en slik actionfilm av dette slaget å overleve. Heldigvis kommer filmen fra det fordi den er såpass stødig fortalt, men ikke nok til at dette blir helt den krigsfilmfesten jeg hadde håpet på. Likevel holder dette til en firer på terningen, fordi filmen har sine øyeblikk som gjør den ganske så severdig og spennende. Den siste timen leverer i alle fall en så god forestilling at inntrykket snur og dette blir en film å regne med innenfor det snevre ubåtfilm-markedet.

- Surrogates - Blir aldri helt den filmen man håper på
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Breakdown - Herlig 1990-tallsthriller...

Omtalespalte: Krigsfilm

Her finner du omtaler av krigsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Krigsfilm

• U-571