Anmeldelse av Knife in the Water (Nóz w wodzie), polsk film fra 1962

Drama, Thriller Spilletid: 94 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Roman Polanskis debutfilm er svært solid!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.07.2020]

Andrzej og Krystyna kjører til en innsjø for å dra ut med seilbåten sin. På veien treffer de på en ung mann som går midten i veien. Etter å ha nesten truffet ham, tar Andrzej med den unge mannen i bilen. Når de ankommer sjøen, inviterer Andrzej den unge mannen til å seile med dem, og han aksepterer tilbudet, selv om det viser seg raskt at han ikke kan noe om seiling. Det gjør at den unge mannen får mange harde leksjoner i en seiltur som blir noe utenom det vanlige for de tre som aller er i samme båt...

Dette er Roman Polanskis første spillefilm og en film du ikke glemmer med det første. Den er meget enkelt lagt opp, men samtidig svært effektiv i alt den foretar seg med en historie om rivalisering og seksuell spenning. Liker hvordan historien er fortalt. Du får virkelig følelsen av å være ute på sjøen, med lavt tempo, sol, gyngende bølger og kropper i bikini og bar overkropp. Seilbåten er med andre ord en flott arena for det som skjer i filmen. Og som tittelen avslører så spiller også kniven en viktig rolle i filmen. Den blir hele tiden brukt på diverse vis også når det egges opp til kamp mellom gutta. Vi skjønner også at denne kampen mellom gutta vil gå for langt på et tidspunkt. De vet lite om hverandre og ikke til og med hva hverandre heter.

Det er litt av en stemning i filmen. Det hele begynner ganske lyst og ledig. Forholdet mellom den middelaldrende mannen og den unge er noe av filmens store styrker. Vi skjønner at de ikke har det beste forholdet og hele tiden tester hverandre og tøyer strikken for hvor grensene går mellom hva de kan finne på med hverandre. Det er alt fra når yngstemann får en varm gryte i hendene og later som den ikke er heit eller når samme person stikker av med seilbåten når han er ute og bader.

Fotoet i filmen er utsøkt utført i sort-hvitt med stativer og stor kunstnerisk utførelse med mange kule og fiffige kameravinkler som gjør filmen stilfull å se på. Og det er mange veldig gode scener i filmen som gjør dette svært interessant og engasjerende å skue. Scenen der en av rollefigurene leker at han løper på vannet ved siden av seilbåten er meget stilig utført. Og da seilbåten går på grunn går alt på tverke og det begynner selvsagt også å regne og tordne. Vi får også en dramatisk scene der den ene personen som ikke kunne svømme blir borte i vannet.

Filmen utmerker seg og ble nominert til Oscar for beste fremmedspråklige film. Filmen har polsk tale, men det må du ikke la deg skremme av, fordi dette er stor filmkunst og drivende underholdende. Slutten er også ganske passende på snedig vis. Polanski gjør mange grep og tar litt sjanser i filmen, men lykkes med sine valg. Han bruker nemlig bare tre skuespillere i hele filmen og to av dem hadde ikke skuespillererfaring fra før av. Og dette med så få rollefigurer på begrenset plass, krever en del av regissøren, men Polanski klarer å lande filmen trygt, til tross for noe som minner om et traust plott på papiret, så er filmen alt annet enn kjedelig. I tillegg var filmen svært vanskelig å filme da kamerateamet fikk svært lite plass på den lille seilbåten.

Jeg må si at jeg ble meget positivt overrasket over debutfilmen til Roman Polanski. Den henger utrolig godt sammen og føles som svært vellaget i alle ledd. Det er dette som betegner selve definisjonen av stor filmkunst av en regissør som makter å lage store illusjoner og interessante filmatiske fortellinger av det som ser ut som lettere historier. Med andre ord er dette en av de beste debutfilmene jeg har sett av en regissør som ikke får allverdens med penger å rutte med. Og dette er noe du bør se om du liker stødige filmer fra store filmskapere som leverer en mengde filmverk med høy kvalitet over hele linjen, og Polanski er virkelig en av disse. Det filmatiske er det som gjør at dette fungerer så godt og Polanski klarer å lage en interessant film som får veldig mye ut av veldig lite og uten at man tenker over det momentet når man ser selve filmen.

- Venus In Fur - Sært rare gode greier fra Polanski
- Polanskis Skyggen - Godt og stødig fra Polanski
- Pianisten - Særedeles sterk og vellykket
- Den Niende Porten - Polanski skaper stemning
- Pirates - Sjørverunderholdning for unge eller eldre som drømmer seg litt tilbake til barndomsleken
- Leieboeren - Underholdende og svært stemningsskapende
- Chinatown - Nicholson og Polanski i solid Noir-samarbeid