Anmeldelse av Grease 2, amerikansk film fra 1982

Komedie, Drama, Musikal, Romantikk, Dans Spilletid: 115 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Oppfølgeren prøver hardt å etterligne første film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.07.2020]

Det er et nytt skoleår på Rydell High. Stephanie og hennes vennegjeng har sin siste år på Rydell High. Hun blir kjent med Michael, som er kusinen til Sandy i første film. Han er en kjekk og mystisk gutt som begynner på skolen. Og da han faller for Stephanie må han prøve å bli en hun legger merke til, fordi hun liker de tøffe gutta på motorsykkel og ikke en vestkantgutt som ham...

Dette er oppfølgeren til Grease fra 1978, og filmen har såvidt med noen rollefigurer fra første film og linker handlingen sammen med Sandys fetter som skal gå på skolen og han møter på noen som kjente Sandy. Alt begynner helt ok med et stilig dansenummer og en fealing som er omtrent samme som i første film, men der stopper også all sammenligning med første film, fordi dette er latterlig dårlig i forhold. Ikke er sangene noe du husker eller nynner på etter at filmen er ferdig, og handlingen og ellers er ellers mye tynnere enn første omgang.

John Travolta og Olivia Newton-John i rollene, men ingen av dem repriser sine roller i denne filmen. I stedet møter du den ganske ukjente Maxwell Caulfield og anerkjente Michelle Pfeiffer, kjent fra filmer som Scarface, Frankie and Johnny og Batman Returns. Michelle Pfeiffer er søt, men det er det filmen har å skilte med. Men der første film var veldig karikert i skuespillet er andre film en total miss i forhold, da nesten ingenting fungerer. Filmens rollefigurer er alt for skrudd til og alt føles mer som en barnehage enn en ‘High school’.

Nok en gang er det snakk om en musikal i oppfølgeren også. Første film hadde både gode sanger, mye humor, kjærlighet og noen kule scener og dansenummere, men oppfølgeren føles ikke som stort å skryte over på noen punkt. Humoren er alt for krampaktig. Replikkene og tekstene er alt for naive og direkte. Dansingen er også alt for tilgjort og fremført med en selvtillit som ikke matcher med den labre kvaliteten i materialet. Jeg holder også på å nesten spy når jeg hører ‘We gonna Score Tonight!’, eller sangen om blomstene og biene under sexualundervisning.

Det virker som om filmen har både fått fra midt på treet kritikker til veldig dårlig og samt at folket ikke ser ut til å like filmen heller. Og det kan jeg skjønne når jeg ser filmen, fordi den første Greasefilmen er en stor hitt og dette er på sitt beste, bare midt på treet. Filmen er også alt for lang med sine nesten to timer lange spilletid. Tror heller filmen kunne vært ok om den hadde holdt seg på maks 80 minutter på spilletiden. Rundt 120 minutter blir litt lenge å se på en middelmådig musikal.

Filmen er svært forutsigbar, og det at man vet hele tiden hvor dette vil ende, gjør ikke så mye, men når filmen ikke er den beste heller, føles det litt mye å gå rundt grøten så lenge. Dette er en oppfølger som ikke innfrir Greasestemningen fra første film, men du skjønner at dette forsøker hardt å etterligne første film. Handlingen er svært klisjemessig, og det var forsåvidt den første filmen også, men dette mangler en del av sjarmen som første film strålte en del av med Travolta som den ultimate hunken, og med Newton-John som noe pent å hvile øynene på. Men selv om dette aldri er på topp, har jeg sett langt verre filmer enn dette. Derfor gir jeg filmen en sterk toer på terningen når jeg dømmer dette opp mot de andre musikalene jeg har sett. Det fordi produksjonskvaliteten er helt ok gjennom hele filmen, selv om jeg blir litt ille berørt og flau på filmens vegne gjennom noen av sanginnslagene, det gjør at dette aldri blir den helt store Grease-festen som første film gav deg.

- Grease - Herlig 1950-tallsnostalgi

• Grease 2