Anmeldelse av The Rental, amerikansk film fra 2020

Grøsser, Thriller Aldersgrense: 15 år

Deilig voksen snikethriller med psycho-brodd!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.07.2020]

Når to kjærestepar drar på en helgetur til et leid feriehus ved sjøen, begynner mistenkelige ting å skje. Verten til det perfekte feriehuset spionerer på dem, og helgen blir til et marerittopphold!

Ikke la deg lure av denne generiske og ”hørt det før”-introduksjonen til historien, for The Rental byr på mer enn som så. Hvem skulle tro at årets hittil kanskje skumleste kinofilm skulle komme i ”korona-måneden” juli?!

Lillebror til James Franco, i Dave Franco, har laget sin første langfilm, en film som skal vise seg å være både spennende, voksen og ikke minst funke veldig godt. Den i utgangspunktet velkjente historien om venneparet som drar på hyttetur og så blir utsatt for terror er selvsagt fortalt i uendelig mange varianter. Det er derfor ekstra gledelig at The Rental er gjort såpass pent, troverdig og til slutt skikkelig creepy overraskende. Samtidig akter den å insistere på at det ikke alltid trenger å være noen konkrete montiver bak oss menneskers syke handlinger.

I hovedrollene står blant andre Dan Stevens (Downton Abbey, Skjønnheten & Udyret, Legion) og Alison Brie (Glow, Community). Tematisk sveiper regissør Franco innom både rasisme, parforhold og psykologi, frykten for det ukjente, med mer, for så vidt ikke alt like vesentlig i det store bildet, men måten ting bakes inn i denne gjengen og deres opphold på, føles realistisk og naturlig i sin utvikling.

Det hele starter rolig, forholdsvis saktegående og dvelende oppbyggende, en stemning som tar seg god tid med å bygge opp karakterer, relasjoner og spenning. Filmen er en skikkelig slow burner av en thriller som mot slutten finfint eskalerer til å bli en skikkelig uggen skrekkfilm, en blanding man faktisk ikke ser for ofte. Filmen oppleves som både troverdig i utvikling og oppførsel, samt har denne deilige oppbygningen til noe forferdlig og skremmende.

Det vil si... The Rental byr også på sine små genremessige typiske svakheter. Folkene gjør ikke alltid hva fornuften burde si dem, men i det store og hele tråkker den ikke over så mange linjer i troverdighet som mange av dens søsterfilmer ofte gjør. Dette er med på å gi historien og karakterene troverdighet og empati, mens slutten... ja den skal ikke røpes her.

La oss bare si at The Rental også faktisk makter å treffe noe i tiden. HBOs dokumentar I’ll be Gone in the Dark er bare én av mange sterke true-crime historier vi omgir oss med for tiden. Har man sett litt av slikt og kjenner til hvor mye creepy som skjer der ute, ja så vil man fort også tenke at handlingen i The Rental fint kunne vært basert på en sann psycho historie. Regidebuten til Franco er med andre ord både imponerende velskrevet og vellaget, fra start til slutt. Her overforklares ikke alt, mye ligger og dirrer i luften, og slutten byr på en deilig ekkel og forklarende montasje som gir hele historien en forankring i realisme og troverdighet, mer enn bare en filmatisk overdrivelse. Denne filmen bør videre få deg til å tenke deg om to ganger, neste gang du leier et hotellrom, en hytte eller et feriehus! Liker du skumle thrillere med tilsnitt av skikkelig skrekkfilm, ja så kom deg på kino.

(Foto/Copyright: SF Studios/STX)

- Thriller - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

• The Rental
  • Rollingstone.com
  • Austin Chronicle
  • Boston Globe
  • Indiewire.com
  • ng.se
  • Vulture.com

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»