Anmeldelse av Dunderklumpen, svensk film fra 1974

Animasjon, Familie, Eventyr, Fantasi Spilletid: 97 minutter

Når tegnede figurer møter virkeligheten...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2020]

Vi skal besøke Dunderklumpen som bor helt alene i et meget stille og rolig område i Jämtlandsfjellene. En midtsommerkveld drar han ut for å lete etter venner. Han finner dukkene og kosedyrene til gutten Jens. Han blåser liv i dem og tar dem og en skattekiste med ut på eventyr. Jens tar opp jakten på Dunderklumpen sammen med faren sin, Beppe. De opplever alle mange rare ting på sitt sommereventyr...

Jeg visste ikke hva jeg skulle forvente når jeg surret denne DVD-filmen i spilleren. Det eneste jeg visste er at jeg er glad i det meste av animasjonsfilm og var klar til å se hva søta bror kunne by på i denne animasjonsklassikeren fra årtiet før jeg var påtenkt. Fra før likte jeg blant annet Reisen til Melonia ganske godt og håpet at dette skulle være nesten like magisk som den.

Filmen åpner med at det hørtes ut som om noen hugger et tre imens noen spiller en melodi som kan minne om den fra dukkefilmserien ‘To gode naboer’, bare på elgitar. Men alt begynner overraskende nok med ekte film i det vi ror over et speilblankt vann med en en liten trekledd øy i bakgrunnen. Og så er det jo ekstra koselig at filmen starter med at det er midtsommerkveld i Jemtland. Vi får forklart at dette er sjøen, og dette er øyen og landet der alt kan skje.

Det hele begynner med en veldig sommeridyll i samme gaten som Astrid Lindgrens ‘Vi på Saltkråkan’ og lignende. Og det går ikke lang tid før en tegnet figur ankommer øyen og entrer gårdshuset, og han introduserer seg raskt som Dunderklumpen. Filmen har stor sjarme og et veldig solid familievennlig preg over seg.

Det å få tegninger og ekte film i skjønn harmoni er litt uvant i starten, men det kommer jeg raskt inn i. Filmen har et behagelig sommerferietempo som driver avgårde. Vi drar ganske lett kjensel på Beppe Wolgers, bedre kjent som Pippis far i filmene fra Astrid Lindgrens verden. Også her spiller han pappa til en gutt som heter Jens.

Det er ikke så mange filmer som blander tegnefilm og ekte film, men noen er det blitt og felles for de fleste av dem, er at de ikke alltid overbeviser så mye. Dunderklumpen er faktisk ganske bra laget og klarer fint å konkurrere selv med Disneys filmer på området. I alle fall når det gjelder sjarme og gjennomføring. Du får også en rekke sanger i filmen i god animasjonsfilmtradisjon.

Regien er ved Per Åhlin som er kjent som regissør for blant annet juleklassikeren ‘Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton’ og samt nettopp Reisen til Melonia og også filmene om spøkelset Laban. Denne gangen har han også laget en flott film som stiller opp med en del animert magi. Filmen er meget koselig hele veien og har en enkel men grei fortelling. Men heldigvis er tegnefilmfigurene i sentrum på en ganske stilfull måte. Liker veldig godt hvordan tegnefilm og ekte film er sydd sammen på en passe sømløs måte med det beste fra begge leirer. Tegningene minner også en del om dem fra Reisen til Melonia som jeg likte meget godt som barn.

Selv om du ser hva som er ekte film og tegnefilm så er dette ganske bra laget i en helhetlig stil som både har mye kul naturfoto og sjarmfulle tegninger oppå den. Liker også veldig godt den herlige og fortryllende måten tegnefilmfigurene fremstår på. Og sammen med de svenske stemmene blir dette meget minneverdig og svært skandinavisk koselig på sitt helt egne vis. Verdiene er helt på plass og vi får oppleve at penger ikke har så mye mening og vennskap og natur betyr mer.

Musikken har også en naturlig del i filmen, og Dunderklumpen elsker å synge og danse, og musikken skaper god engasjement, sjarme og stemning, selv om det ikke er alle sangene som er like sangbare og nynneverdige. Men svenskene lander trygt med denne filmen og beviser at de mestrer familiefilmsegmentet til det fulle i denne kreative blandingen mellom animasjon og ‘live action’-film. Jeg likte filmen ganske temmelig godt og anerkjenner alle dens kvaliteter og ruller derfor en forsiktig femmer på terningen.

Terningkast: 5-

- Reisen til Melonia - Svensk animasjonsmagi

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm

• Dunderklumpen