Anmeldelse av Dazed and Confused, amerikansk film fra 1993

Komedie, Drama Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Siste dag før ferien og året er 1976...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.07.2020]

Vi befinner oss i Austin, Texas på Lee High School den 28. mai 1976. Handlingen følger ungdommer på skolens siste dag før ferien. De nye seniorene forbereder seg til å trakassere neste semesters ferskinger. Men ungdommene ser også frem til fest hos en av elevene. Men så skjærer det seg da gutten som skal levere alt ølet ankommer for tidlig. Vi blir med ungdommene i løpet av et døgn etter siste skoledag 28 mai 1976...

Richard Linklater er en regissør jeg har stor respekt for og han har laget mesterverket Boyhood og samt Trilogien Før- Soloppgang, Solnedgnag, Midnatt. Digger slike skolefilmer som dette. Linklater har laget en flott oppvekstskildring om en gjeng tenåringer bestående av dophuer, atleter og nerder, på deres siste skoledag 1976. Filmen fanger ungdomsmiljøet bra med fester, slåssing, kjærester og eksperimentering med dop og alkohol.

Det hele er godt laget i alle ledd og føles ganske så troverdig skildret. Filmen har ikke mye handling men klarer å skape den riktige forløsende følelsen som man har på siste skoledag før ferien. Du får også presentert rockelåta Schools out for summer som passer som hånd i hanske med filmens innhold og stemning.

Det er litt dramakomediestil over filmen som føles bra ‘ekte’ fremstilt. Filmen har ikke noe skikkelig historie, dette er mer en komedie der vi henger med ungdommer som er i fyr og flamme fordi de snart har fri for sommeren. Alt er tidsriktig laget med en kul og rik 1970-talls-koloritt. De store gutta banker de elevene som skal begynne på ny skole neste år. Dette minner litt om George Lucas film ‘American Graffiti’ til tider, men har også et nyere perspektiv på ting og fremstår som en helt egen film.

Filmen er noe seig i formen, men serverer mer en mer naturlig atmosfære og det gjør dette til en overraskende underholdende film som det er lett å kjenne seg igjen i selv om jeg ikke levde på 1970-tallet. Liker de mange sprellene fra ungdommene og hvordan de eksempelvis får en illsint voksen galning etter seg som har fått ødelagt postkassen og skyter etter bilen deres da de prøver å stikke av.

Linklater har klart å gjøre en karriere ut av å lage troverdige dramafilmer i omtrent dette segmentet med mye fokus på oppvekst og det å bli voksen. Filmen er godt underholdende ungdomsfilm som det er lett å kjenne seg igjen i om du har opplevd festligheter i ungdommen. Alt beskriver den følelsen det er å være ung og de mange mindre gjennomtenkte tingene som oppstår ut av det. Med andre ord leverer Linklater nok en gang varene i en film som handler om da han var ung. Filmen er dog ikke noe utpreget komedie, men heller mer dramaaktig med artige ting som tar plass.

Terningkast: 5-

- Everybody Wants Some - Mer realistisk college-komedie!
- Boyhood - Unikt familieportrett som imponerer
- Før midnatt - Solid og troverdig snakkedrama
- Bernie - Begravelseagenten som alle elsker...
- The School of Rock - For Dewey Finn er rock'n roll ingen hobby - det er rett og slett livet
- Før Soloppgang - Vakker indiefilm om øyeblikkskjærlighet

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Dazed and Confused