Anmeldelse av Hot Tub Time Machine 2, amerikansk film fra 2015

Komedie, Sci-Fi Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 11 år

Gutta boblebadet besøker fremtiden...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.07.2020]

Lou, Nick og Jacob oppdaget tidsmaskinen i form av et boblebad som kunne ta dem tilbake i tid. Denne gangen er det tid for å rette opp i en situasjon der Lou blir skutt med hagle i skrittet, i sitt eget hjem. Men selvsagt går noe galt og de ender opp i feil tid. Det vil si flere tiår frem enn tilbake i tid. Der blir det mye mess som gutta må ordne opp i før rotet blir enda verre...

Jeg likte første film og tenkte at jeg skulle gi oppfølgeren en sjanse. Vi møter igjen gjengen fra første film, det vil si alle utenom John Cusack som ikke er med videre til denne andre omgangen. Og det i seg selv er jo ikke helt et lovende trekk. Og om du trodde at første film var skrudd til, så blir reglene strukket enda mer i denne oppfølgeren. Gjengen er andre mer ‘føkka’ enn i første omgang og filmen har heller ikke mange populærkulturelle referanser å by på.

Filmens humor er veldig krampaktig, men klarer faktisk å nå ut til meg med en rekke enkle poenger. Mye av humoren går enten ut på å være rar, kle seg rart og voldsomt, samt triumfkortet med sex og underbuksehumor. Men dessverre prøver for hardt å være morsom. Om du liker litt vulgær humor er dette verdt å prøve seg på. Men filmen er langt i fra sofistikert på noe vis. Dette er ganske billig og simpelt hele veien. Det blir mye snakk om peniser.

Regien er ved Steve Pink, som stod bak første film også. Men Pink klarer ikke helt å lande filmen skikkelig. Til det er mauset for dårlig og vitsene for grove og platte. Det er mye klipping i filmen og fotoarbediet er hjeller ikke stort å skrive hjem om. Men selve slutten er jo litt moro. Det er også veldig vekslende rolleprestasjoner og humoren blir ikke servet like godt av alle de i front.

Selve historien er veldig lignende som den første, men denne gangen besøker de også fremtiden. Manuset er med andre ord ikke veldig revolusjonerende, men fungerer ganske greit i filmen likevel. Det blir også fokus på samtaler med mye lettvekterreplikker med gjentakelser som virkemiddel. Mye av denne humoren er lett å forutse og føles lite overraskende. Det gjør nok at filmen ikke passer for alle. Du skal være litt innstilt på å være lettledd for å ha stort utbytte av filmen.

Alt i alt er ikke dette den verste komedien du kan sette deg ned med. Den er jo veldig grunn og lett laget, men har noe minimumshumor, selv om det ofte blir mye de samme type poengene som går igjen hele veien. Akkurat det trekker litt ned, men om du likte første film, kommer du sikkert til å henge med på andre film også, selv om denne ikke er like underholdende, men det er da litt moro å møte igjen de tilskrudde rollefigurene som mange elsket fra første film. Det vil si utenom Adam i John Cusacks skikkelse som hadde vett nok til å ikke reprise sin rolle i oppfølgeren.

Terningkast: 3-

- Hot Tub Time Machine - Du vil le, men det stopper med det

- Hot Tub Time Machine - Du vil le, men det stopper med det
- Accepted - Annerledes college for de som ikke er skoleflinke...

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Hot Tub Time Machine 2