Anmeldelse av James Bond - Octopussy, engelsk (britisk) film fra 1983

Action Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 15 år

En verdig Bond-film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.08.2009]

En britisk agent blir drept, men etterlater seg en ledetråd i en russisk Tsar-juvel. Det blir James Bonds oppgave å finne ut hvorfor agenten måtte bøte med livet. Noe som først peker på juvelsmugling, men som etterhvert ser ut til å romme mer betente og farlige saker...

I begynnelsen får vi se den britiske agenten 009 bli myrdet av to sirkustvillinger med kniver. Man får ikke vite så mye i starten, annet enn Sovjets mann Orlov ønsker å ruste opp for krigføring i Europa. Kamal opererer i India og er en ivrig byder på auksjon når den russiske Tsar-juvelen skal selges. Følg med selv for å se hva som skjer videre...

Filmen innehar mange gode komponenter. James Bond flyr et lite jetfly. Vi drar til India der fløtemenn blant annet spiller James Bond-musikken. Det blir jakt med motorsykkeldrosjer. Terningspill med utstrakt bruk av dobbel sekser. 007 liker ikke menyen da han får servert geiteskalle. Vi møter tigere, elefanter, krokodiller, slanger og selvsagt blekkspruter. Bond møter får et ublidt møte med blant annet en sagbladjojo. Bond er oppfinnsom da han punkterer kjører han på felgene på skinner i forfølgelse av et tog. Det er også plass til en del sirkus.

Roger Moore er rutinert i rollen som den britiske etterretnings agenten 007. Av de med ikke så rent mel i posen finner vi Steven Berkoff (Kjent fra filmer som: Barry Lyndon, Beverly Hills Purk og Rambo 2) som Sovjetiske Orlov og Louis Jourdan som Kamal. Ingen Bond-film er komplett uten vakre damer her finner vi bandt annet Maud Adams som Octopussy og Kristina Wayborn som Magda. Bonds faste følgesvenner følger alltid med i en Bond-film. Her finner vi Desmond Llewelyn som Q, Robert Brown (Ny i rollen) som M og Lois Maxwell som Moneypenny.

Filmen bygger på en av Ian Flemmings historier om James Bond som ble utgitt i bok først i 1966. Vi opplever en god del action. Innimellom glimter denne filmen til med mer sjarm og humor enn på lenge i Bond-serien. En verdig Bond-film som klarer seg veldig bra, selv med årene som har løpt siden 1983.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- James Bond - Med Rett Til Å Drepe - Får spenningen tilbake
- James Bond i Skuddlinjen - Forsøker å sprute litt nytt blod inn i serien
- James Bond - Med døden i sikte - Ikke helt patent avskjed fra Roger Moore
- James Bond - Kun For Dine Øyne - Mye god action

Storbritannia

Engelsk, Spansk, Tysk, Russisk

United Artists, Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.