Anmeldelse av Cursed - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Eventyr, Drama, Fantasi

Cursed - Sesong 1: En fantastisk reise

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 17.07.2020]

En ny vri på legenden om Kong Arthur, basert på en kommende bok. Hovedpersonen er tenåringen Nimue, som er knyttet til en tragisk skjebne. For det er hun som blir Lady of the Lake. Hun møter på den unge Arthur, som er på et eventyr for å levere et eldgammelt sverd til trollmannen Merlin.

Sommerens aller største TV-serie er det Netflix som står bak. Strømmetjenestens nye gigant-prosjekt, med blant andre Gustav Skargård og Katherine Langford i hovedrollene, setter en ny standard innen fantasy-drama sjangeren. I Cursed spiller de to fantastiske roller som Merlin og ulveblodsheksen Nimue. Serien er basert på en roman med samme navn av Tom Wheeler og Frank Miller.

En ny fantasy-favoritt
Cursed er en ny stor fantasyserie som virkelig kan utfordre andre serier av samme format. Undertegnede får litt 'Game of Thrones'-vibber av serien. Plottet og historien er svært underholdene. Cursed setter tonen allerede etter den første episode. Historien om Kong Arthur og Merlin har vært filmatisert en rekke ganger tidligere, men aldri i en slik setting som i Cursed. Disse to rollefigurene har kanskje aldri tidligere vært så interessant som de er i Cursed. Her er de rett og slett en av seriens absolutte høydepunkter, som sammen med hovedrollen, Nimue, beviser at sjangeren fint kan leve videre etter Game of Thrones, og at Netflix har satt en ny standard innen fantasy.

En sterk rollebesetning
Cursed er frelst med gode skuespillere. Hovedrolleinnehaver Catherine Langford beviser at hun har et bredt spekter å spille på. Hun spiller rollen som Nimue strålende. Måten hun får frem de sterke følelsene i Nimue på, er imponerende. 13 Reasons Why stjerna har en stor karriere fremfor seg. Hun kler rollen veldig godt, og hun gjør de andre skuespillerne gode. Andre rollefigurer som skinner er rollen som Merlin (Gustav Skarsgård). Vår svenske venn gjør slett ingen dårlig jobb med å formidle rollen som trollmann. Resten av rollegalleriet er også høyinteressant. Birollefigurene er også spilt på en overbvisende måte, så det er tydelig at serieskaperne og produsentene Frank Miller og Tom Wheeler har lagt mye vekt på å få rollefigurene til å se bra ut på skjermen.

Et svært mektig sverd
Nimue får i oppgave å levere et mektig sverd til Merlin, og blir sendt ut på en farlig, men underholdene reise. Det hun ikke vet er at det er andre skikkelser som også er interessert i sverdet. Nimue blir konfrontert med fortiden sin, og blir underveis på sin reise kjent med Kong Arthur (Devon Terrell), som hun får et godt vennskap med. De to samarbeider om å bringe sverdet trygt frem til Merlin. Historien i Cursed er veldig lett å følge.

I tillegg til Arthur og Nimue, vies birollefigurene også mye tid på skjermen, noe som for undertegnede gjør at alle sammen får lov til å by på seg selv. Det krever sitt å lage gode fantasy-serier idag, men Cursed har lyktes i impoendende grad med det. Det eneste jeg har å trekke serien for er at det ikke er ukentlige episoder. Det vil gjøre at man ikke får noe å snakke om de neste ukene etter premieren, men Cursed kan fint binges på ett par dager også, for den er svært underholdene og spennende hele veien.

Undertegnede våger å si Cursed vil bli en av Netflix sine mest sette serier de seneste månedene. Dette er rett og slett min nye favorittserie innen fantasy-sjangeren. Jeg ser heller ikke bort ifra at serien kan få opp mot like mange sesonger som nevnte Game of Thrones, for den har mange elementer den kan bygge videre på. Så undertegnede er ikke i den minste tvil; denne serien fortjener toppscore fra Filmfront, så bra er den. 6 av 6 stjerner. Godt jobba, Netflix!

Netflix sparker igang sommerferien med en serie som virkelig kan kalles en suksess. Cursed er den nye storserien innen fantasy-sjangeren. Og fy, for en bra serie. Serien, som er basert på en kommende bok av serieskaperne Tom Wheeler og Frank Miller, er et actionspekket mesterstykke. Hovedrolleinnehaver Catherine Langford gjør sin beste rolle noen sinne, og har med seg andre fantastiske skuespillere. Skandinavia er også godt representert ved svenske Gustav Skarsgård i rollen som mektig trollmann, og islandske Jòhannes Haukur Jòhannesson i en liten rolle. Savnet etter Game of Thrones har vært stort, men nå har Netflix levert 2 fantastiske fantasy-serier ved navn ´´The Witcher´´ og Cursed. Undertegnede koste seg enormt med Cursed, og kan derfor ikke gi noe annet enn toppscore. Dette er det beste jeg har sett på lenge.

Cursed har premiere på strømmetjenesten Netflix fredag 17.juli. Alle 10 episodene slippes samtidig. Denne anmeldelsen er basert på hele serien.
(Foto/Copyright: Netflix)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Cursed
  • Denofgeek.com
  • Time.com
  • Radio Times
  • Hollywood Reporter
  • Readysteadycut.com
  • Decider.com

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»