Anmeldelse av Caddyshack, amerikansk film fra 1980

Komedie, Sport Spilletid: 105 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Lavpannet og snål golfhumor fra en svunnen tid

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.07.2020]

Alt begynner med jordekorn som som ødelegger golfplenen. Deretter får vi bli kjent med den unge caddyen, Danny Noonans, som bor hjemme med et hus overfylt av foreldrene og alle sine søsken. Han sparer penger til sin utdannelse, og derfor jobber han som caddy ved en golfklubb i nærheten, der mange rikinger spiller. Vi treffer en rekke snobbete folk i filmen som den rappkjefta millionæren Al Czervik, den rare sossegutten Ty Webb og den spenna gærne green-frisøren Carl Spackler. Alle sammen vil bare det beste for golfbanen, men jordekornet danner en stor trussel for golffolket...

Jeg så ‘Back to School’ nylig og da tenkte jeg å plukke opp en annen komedieklassiker med samme hovedrolleinnehaver. Også denne fra det gode gamle og deilige 1980-tallet. Så spørst det å se om denne falt like mye i smak som ‘Back to School’. Caster er meget solid med store navn som Chevy Chase, Rodney Dangerfield og Bill Murray som de største stjernene. Dette er også den eneste filmen som Chase og Murray har vist seg sammen i.

Det virker som om filmen egentlig ikke har noe særlig plott, bare masse spøker og replikker satt etter hverandre imens vi følger miljøet rundt en golfbane. Filmen har 7,3 på IMDB i skrivende stund. Det er meget høyt for komedie å være, men dette er ikke en film for alle. Det skal være sikkert og visst. Det merkes på den svært lavpannede humoren som noen ganger kan være vanskelig å skjønne seg på. Med andre ord kan denne filmen føles som en slags 1980-tallets svar på ‘Dude, Where's My Car?’ fra år 2000.

Dette er en ganske hjernedød komedie. Replikkene er ganske borti natten fordi folk er ganske ‘høl i huet’, som filmen heter på norsk. Det er ikke mye fornuft i rollefigurene, særlig ikke pampene som spiller golf og alle andre også for den saks skyld. Humoren er innimellom veldig krampaktig og det gjør at man skal ha den rette humoren for å virkelig sette pris på filmen. Filmen ble møtt med overveldende anmeldelser, og det er vanskelig å skjønne når jeg ser den i dag. Fordi dette er virkelig ikke stort å skryte over med en film som nesten ikke handler om noe ting i det hele tatt annet om spøk med ‘golfkluss’ og en jordrotte som kunne vært tatt rett ut av Muppet Show.

Harold Ramis har regissert filmen og dette er hans debutfilm. Han er en stor komedieregissør som endte opp med å lage mange klassikere i ettertid som ‘Hjelp, vi må på ferie!’, ‘Groundhog Day’ og ‘Analyze This’. ‘Caddyshack’ ble derimot inspirert av skribent og medstjerne Brian Doyle-Murrays minner fra å jobbe som en caddie på Indian Hill Club i Winnetka i Illinois. Hans brødre Bill og John Murray (produksjonsassistent og en caddystatist) og regissør Harold Ramis hadde også jobbet som caddier da de var tenåringer. Filmen ble skutt over elleve uker høsten 1979 og selv om noe av filmen er planlagt er mange replikker og scener improvisert frem av skuespillerne.

Caddyshack er okei regissert men har ingen plott og det gjør at jeg lett kjeder meg litt. Ikke er filmen så veldig morsom heller, da spøkene er alt for åpenbare. Synes heller ikke at filmen får mye ut av Chevy Chase, Rodney Dangerfield og Bill Murray, selv om de gjør sitt beste. Og Chase har litt sjarme, Dangerfield er passe rapp i kjeften og Bill Murray er bare rar på sin helt egen måte i roller som ikke er i nærheten av noen av de nevnte ham på høyden. Men filmen får en treer under tvil på grunn av filmen er okei laget og har noe ved seg til tider som gjør at jeg kommer i gjennom det hele, men dette er ikke helt min kopp med te, humormessig, selv om jeg ser hva som skal være morsom. Det er i alle fall en god del humor i filmen, men jeg misslikte rollefigurene som er alt for grunne på en måte jeg ikke klarte helt på fordøye, fordi dette er ikke i klasse med Frank Drebin-grunn (Mannen med den nakne pistol), men heller mer snåldum uten helt mening. Om du først skal se en golfkomeide så sverger jeg heller til Adam Sandlers Happy Gilmore, fra 1996, istedet.

- Caddyshack 2 - Mer golfkluss fra 1980-tallet...

- Analyze That - Helt grei underholdning
- Bedazzled - Kult konsept, men ikke morsomt nok gjennomført
- Analyze This - Komisk 'must' for de som liker mafiafilmer
- En ny dag truer - Storartet, finurlig og fascinerende komedie
- Hjelp, vi må på ferie! - Hjelp, vi ler oss ikke skakk!

• Caddyshack
  • Threemoviebuffs.com