Anmeldelse av 47 Meters Down: Uncaged, amerikansk film fra 2019

Eventyr, Drama, Thriller, Grøsser Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Litt hjerneløs - men fin-fin underholdning

[Skrevet av: André Fensholt Jølsen, Dato: 10.07.2020]

Storyen får neppe noen oscarnominasjon(er).
4 jenter drar til et slags hemmelig sted for å dykke i noen eldre ruiner. Jeg skal ikke røpe så mye, men det hele går ut på at de får mangel på oksygen, og det er en (eller kanskje fler?) skumle haier der.

Haier. Argh. For noe dritt.
Jeg har sett skrekkfilmer i 37 år. Haugevis. På tross av det synes jeg ofte at haier i filmer er fordømt creepy.
Kanskje jeg på tross av alle sette skrekkfilmer ikke er tøffere en ei litta skolejente på 9 år? Det ekleste er når folk svømmer rundt og du sitter og venter på at den fordømte haien skal komme med et BANG!!!.

Haier er fascinerende. Så strømlinjeformede. En fin-fin miks av at de er flotte å se på - og samtidig så skumle. Jeg var på ferie der det var masse hai (Maldivene). De var ikke av den farlige sorten (hvittipp), men det ga meg gysninger hver gang jeg så dem. Ok, jeg stopper for å heller si noe om filmen.

Først og fremst: om du er ute etter en bra, dyp og episk filmopplevelse må du nok plukke opp noe annet. Er du ute etter litt creepy hai-action og hjerneløs moro vil jeg lett anbefale denne.

Haiene er (ikke helt uventet) av den svært så sultne sorten.
Det spilles på bl.a. klaustrofobi her. Enkelte scener kan mine litt om den glimrende "The Descent" fra 2005.

Vi får ikke vite massevis om de jentene som er med, men nok til at jeg fikk en slags "håper at de overlever"-følelse. Det hjelper, og dette er ofte en mangelvare i skrekkfilmer.

Herregud så jeg (og min skrekkelskende kompis) skvatt flere ganger. Folk svømmer rundt. Småmørkt, litt creepy musikk, og plutselig.. PANG!
Så kommer den fordømte svære greia frem med et gap fult av spisse tenner.

I skrekkfilmer er volden ofte essensiell (for meg). Denne filmen er rated pg-13, så det er ikke så mye "gore" her.
Det er selvfølgelig en del CGI her, men ikke noe som plaget meg.

Om du legger logikk på hylla, skrur opp lyden og slår av alt lys er dette muligens en brillefin opplevelse.

For de som er litt lydnerder (som meg), dette var fett! Lyden var helt drøy. Det ristet i veggene flere ganger. Har du sarte naboer eller samboer kan du få litt pes her. Flere scener var lydmessig demoverdig. Lydsporet på (den norske) blu-ray'en var i DTS-HD Master Audio 5.1.
Talen var fin og klar, 0 å klage på her. Lyd, 6/6. Bildet var ganske bra, men litt plaget av såkalt "banding" enkelte ganger.

Det ser ut til at den norske blu-ray'en hadde samme bilde/lyd som US-utgaven, men den norske manglet noe som er på US-utgaven:
Audio Commentary with Writer/Director Johannes Roberts, Producer James Harris and Writer Ernest Riera
"Diving Deeper" featurette (12:30)
Det her er irriterende, noe som ofte fører til at jeg kjøper US (eller UK)-utgavene.
Hovedmenyen var latterlig dårlig. Bildet så ut som det var hentet fra Sharknado.

Om jeg skal oppsummere litt: tynn handling, men masse creepy hai-action. Drøyt fet lyd på blu-ray'en.  Pga underholdningsverdien gir jeg denne 4/6 på terningen (og 7 av 10 på imdb).

- 47 Meters Down - En haifilm på det jevne

- The Strangers: Prey at night - Bare fordi de var hjemme...
- 47 Meters Down - En haifilm på det jevne

• 47 Meters Down: Uncaged
  • Aisle Seat
  • Daily Dead
  • Wegotthiscovered.com
  • Forbes
  • Reelfilm.com
  • Filmfrosk (Youtube)
  • The Straits Times (Singapore)
  • Spectrumculture.com
  • Hindustantimes.com