Anmeldelse av James Bond - Kun For Dine Øyne (James Bond - For Your Eyes Only), engelsk (britisk) film fra 1981

Action, Thriller, Eventyr Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 16 år

Mye god action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.08.2009]

Et britisk spionskip senkes. Ombord finnes datautstyr som ikke må komme i fiendens hender. James Bonds oppgave blir å ødelegge den før utstyret havner i russisk eierskap...

I det James Bond entrer filmen befinner han seg på kirkegården og legger blomster på sin kones grav. Der blir han innhentet av fortidens erkeskurk Blofeldt som forsøker å drepe Bond en gang for alle. Men skjebnen vil det annerledes. Etter det drabelige oppgjøret begir vi oss inn på denne filmens oppdrag. Bond vet ingenting om hvem som kan stå bak senkingen av skipet. Jakten når man ikke vet hvem man jakter på. Men skurkene legger fra seg spor og særlig når de forsøker å drepe Bond. Når Bond kommer for nær, blir det mer og mer åpenbart hvem som står bak.

Vi får oppleve en vill biljakt i et noe utradisjonelt bilvalg nemlig en gul Citroen. Dette er også vintersportens film. Selv profesjonfelle skiskyttere lar seg kjøpe av kriminelle krefter. James Bond hopper på ski i en hoppbakke og viser vill skikjøring med motorsykler etter seg, selv kjøring i bobbanen takler Bond bra. Han får også tid til en slåsskamp med noen ishockeyutøvere. Vi får også oppleve kunstløpskøyting. Et besøk i Hellas står også på programmet. Vi kjører miniubåt på havets bunn og dykker etter vrak og møter selvsagt haier. Men vi opplever også mer luftige aktiviteter som klatring.

Roger Moore er herlig som James Bond og gjør nok en god rolle som den sjarmerende og beregnende britiske superagenten. Av det vanlige castet mangler vi M i denne filmen, men Desmond Llewelyn som Q og Lois Maxwell som Moneypenny er på plass. Carole Bouquet er Bondpike nummer en i denne filmen. Ellers ser vi også Lynn-Holly Johnson som den unge isdanseren og Cassandra Harris som den middelaldrene Grevinne Lisl von Schlaf.

Musikk er blitt et varemerke for Bond filmene og denne filmen er ingen unntak. Her skilter filmen med en Oscarnominasjon for beste filmsang. Videre innehar filmen ikke fult så karikerte skurker, som setter et mer seriøst preg på det hele. Det er også mye god action som gjør at filmen blir ekstra spennende å følge. Alt i alt, en god Bond film som skiller seg litt fra de foregående filmene, et steg i riktig retning for denne filmen altså.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- James Bond - Med Rett Til Å Drepe - Får spenningen tilbake
- James Bond i Skuddlinjen - Forsøker å sprute litt nytt blod inn i serien
- James Bond - Med døden i sikte - Ikke helt patent avskjed fra Roger Moore
- James Bond - Octopussy - En verdig Bond-film

Storbritannia, USA

Engelsk, Italiensk, Gresk

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.