Anmeldelse av Sympathy for Mr. Vengeance (Boksuneun naui geot), sør-koreansk film fra 2002

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 125 minutter

Hva er en god og en ond handling?

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.07.2020]

Den døvstumme Ryu prøver å hjelpe sin syke søster som trenger en ny nyre. Han har pengene og prøver å kjøpe en nyre på svartebørsmarkedet, men han blir lurt og ranet for alle pengene sine. Og når Ryu også blir sagt opp fra jobben sin, fordi han har tatt seg fri for å pleie den syke søsteren sin, begynner han å bli desperat. Når alt håp synes kjæresten hans at det ikke er noen forbrytelse å kidnappe noen for en god sak, men selv om Ryu prøver seg på dette, så går ikke alt helt etter planen, og en ond sirkel av hendelser settes igang som følge av dette...

Filmen åpner med døvstumme Ryus ord: ‘Jeg er et godt menneske. Jeg arbeider hardt. Min storesøster og jeg har bare hverandre’. Så får vi malt et bilde av en fyr som viser seg å gå langt for å hjelpe andre, også å kidnappe barn og det som verre er. Dette fører ikke bare godt med seg og alle rundt ham blir dratt ned i en nattsvart avgrunn av dødelig desperasjon.

Dette er en film av Chan-wook Park, en av verdens mest anerkjente nålevende regissører, som lagde det store og mektige filmverket Old Boy i 2003. Og dette er den første filmen i Parks hevntrilogi, med filmer som nettopp ‘Old Boy’ og ‘Lady Vengeance’ fra 2005 i. Liker disse filmene i denne serien ganske godt, selv om de er ganske mørke. De leker litt med deg som seer og ting blir ikke slik som du først tror. Det skjedde så til de grader med Old Boy og det er også virkelig tilfelle her.

Alt føles gjennomført mørkt i filmen i alt fra desperasjon til hevn, død og tortur. Det er med andre ord voldsomme ting som taes opp i filmen. Filmen føles sterk og dette engasjerer meg dypt og ting går litt inn på meg. Du begynner å tenke igjennom hvor langt du selv ville gått om dette hadde skjedd deg. Filmen tar tak i en rekke vanskelige problemstillinger, som hva som gjør en handling god eller ond, og hva skjer om noe er ment godt men blir det motsatte?

Og selv om regissøren ville lage en mørk komedie, er det ikke så mye jeg klarer å le av i filmen, da alvoret egentlig sitter så dypt. Det er dog en scene der humoren skinner litt igjennom, der fire unge gutter onanerer til det de tror er at nabojenta har seg, men så viser det seg at hun stønner og klynker fordi hun er så lei seg. Og videre er det slik at noe av dette blir såpass alvorlig at det nesten blir litt absurd og da kan nok noen trekke litt på smilebåndet.

Dette er ypperlig fotografert. Kameravinklene er meget gjennomført kunstneriske og friske i filmen og får fortalt historien på en ypperlig måte. Liker scenografien i filmen. Det grønne går igjen i bildet i alt fra håret til hovedpersonen til ellers i mye av bakgrunnene. Skuespillet er også i toppklasse hos alle de involverte. Filmen har flere storslåtte scener med masse kule detaljer. Det er alt fra fabrikkarbeiderne er slitne etter en arbeidsdag og da de går ut i solen svir det i øynene deres, til alle de flotte og naturskjønne lokasjonene i sammen med de andre bergtakende bildekomposisjonene.

Filmen kan føles noe treg, men ikke la deg lure, fordi den siste halvtimen tar skikkelig av og er verdt å se filmen alene for, men da må du også ha fått med deg begynnelsen for å få hele bildet. Liker også det filosofisk utgangspunktet som sammen med resten av filmen makter å danne en spennende og sterk thriller, full av overraskelser. Det hele begynner ganske dramaaktig og rolig og bygges sakte men sikkert opp mot den voldsomme slutten som har flere ubehagelige og svært voldelige scener. Liker også hvordan volden føles nødvendig i filmen ut i fra hva som har skjedd.

Jeg elsket Old Boy, og må si at ‘Sympathy for Mr. Vengeance’ også er en fremragende film som du ikke glemmer så lett. Filmen får meg engasjert fra første stund med den døvstumme og nesten litt triste karakteren Ryu som tragikomisk gjør alt galt i livet. Med andre ord er dette en tvers igjennom fascinerende film som griper tak i deg. Undertegnede ante ikke at filmen skulle være så gjennomført og tenkte at dette ikke kunne følge opp Old Boy i kvalitet, men det gjør den så absolutt, selv om dette også er en litt annerledes film, som utfyller Old Boy bra og passer perfekt inn i trilogien på en mektig måte.

- Lady Vengeance - Et annerledes og visuelt stilsikkert drama om hevn
- Oldboy - Imponerer og fasinerer i et voldsomt tempo

- Kammerpiken - En filmatisk, intellektuell og estetisk stor opplevelse!
- Stoker - Lekker og smekker thriller
- I'm a Cyborg, But That's OK - Sprø film om en jente som tror hun er en robot