Anmeldelse av Familiefesten (Fête de famille), fransk film fra 2019

Komedie, Drama, Familie Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 12 år

Knall skuespill. Dyster fest.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 02.07.2020]

En familie samles for morens 70-års dag. Mor, far, barn og barnebarn er på plass, men den eneste som mangler er den yngre søsteren som brått forsvant for tre år siden. Så dukker hun likevel opp, og familiefesten får tilført kaos, bråk, uenigheter og sår som rippes opp igjen.

Vi har sett det før. Samlingen og sammenkomsten av en storfamilie hvor private og underliggende ting som har ligget og murret, kommer opp til overflaten og ting eskalerer. I Familiefesten skjer nettopp slike ting, men uten at man klarer verken å bry seg særlig eller engasjeres nevneverdig av denne familien.

Det er jo kvaliteter i fleng her, absolutt. Det beste er skuespillet, spesielt av familiens desidert mest ustabile medlem, Claire. Skuespiller Emmanuelle Bercot regelrett gnistrer i flere scener her og hennes ustabile psyke overbeviser stort.

Fransk films store legende Catherine Deneuve er også stødig som familiens midtpunkt, dog i en rolle som en nokså klassisk godtmenende, godhjerta og dumsnill mor som helst vil alle sine barn det beste. Det øvrige rollegalleriet er også virkelig knall her.

Man blir likevel lite sjarmert eller orker å bry seg særlig om denne dysfunksjonelle, grinete og ustabile bomben av en familie. Til det er det alt for få grunner som gis oss til å bli glade i dem, annet i små doser som uansett totalt overgås av krangling, baksnakking og total egoistisk oppførsel. Selvsagt er da også mange familier og medlemmer slik, men når hele gjengen i neste sene danser og ler sammen som om ingenting har skjedd, ja da blir man virkelig urolig overfor denne familien. Det er liksom noe som ikke stemmer her innen filmens komposisjon og emosjonelle troverdighet.

Familiefesten oppleves som en dramakomedie som muligens kun franskmenn kan like. For oss andre blir dette alt for gnålete og usjarmerende – en historie uten mål og retning, og med en slik gneldrete familie, som i så fall burde gitt oss betaling og forløselse til slutt.

Her er også klassisk fransk films lite konkrete handling, mer en skildring av dagliglivets gang hvor vi blir som ”flua på veggen”. Dette har sine begrensninger, når ikke stort annet heller er meningen. Forviklingene og uenigheten i familien er dessuten ikke like morsomt skrevet som den mer britisk-amerikanske varianten. Klisjeer oppstår av en grunn, også innen film, og i tilfellet med ryktene som fransk komedie generelt har, blir Familiefesten med på å understreke nettopp slike stereotypiske klisjeer. Dessverre.

Familiefesten er, når sant skal innrømmes, muligens oppsiktsvekkende ærlig om hvordan familiedynamikk og uenigheter kan gnage innad. Det skal den ha. Om man skal gjette seg til regissørens og historiens mål og mening, utover det åpenbare om at blod er tykkere enn vann og liknende, må det være at man altså holder sammen som familie, til tross for at det er stadig mindre grunner til å gjøre det. Dette er riktig nok et svært velspilt og tidvis flerlagsskildret menneskelig portrett. Den har også noen riktig så pene pauser og avbrekk i alt bråket innimellom, og godt er nå dét. Bare så synd da, ser man bort fra en nydelig sluttscene, at filmen altså går seg bort i alt det usjarmerende og irriterende underveis, og hvor det gode kommer i skyggen av dette.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

- Komedie - Les flere.

• Familiefesten