Anmeldelse av Mean Girls 2, amerikansk tv-film fra 2011

Komedie Spilletid: 96 minutter

Oppfølgeren er ganske ujevn

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.06.2020]

Vi følger 18 år gamle Jo Mitchell som går på en videregående skole i Ohio. På sin første dag på skolen møter hun motstand i jentegjengen, "The Plastics", som består av den selvutnevnte lederen Mandi Weatherly, den slemme jenta Kyskhet Meyer, og samt hypokonderen Hope Plotkin. Jo forsøker hardt å holde seg unna jentegjengen, blir hun venner med Abby Hanover som utvikler en konflikt med "The Plastics" da de tror at Abby er en sterk rival. Jo klarer ikke å stå å se på at Mandy og gjengen hakker på den uskyldige og sjenerte Abby. Det er med andre ord duket for nok en jentekrig...

Jeg likte veldig godt den første Mean Girlsfilmen med Linsey Lohan i hovedrollen og derfor var jeg litt spent på oppfølgeren, selv om jeg ble litt skuffet da jeg skjønte at dette var snakk om en såkalt tv-film. Det eneste originale rollebesetningsmedlemet som kom tilbake, er rektor Ron Duvall. Og ellers er alle rollefigurene helt nye og bare konseptet ligner litt på første omgang. For, ja, dette handler om jenter som er slemme med hverandre også denne gangen.

Men der første ‘Mean Girls’-film forførte meg, klarer ikke oppfølgeren å ta meg med storm på samme måten. Filmen har sine øyeblikk, men jeg faller litt ut av filmen til stadighet på grunn av at materialet ikke er så gjennomarbeidet som du kanskje skulle ønske. Det vil si at det blir en del nødhandling til tider og en del for grunne spøker og viser. Dessuten fungerer ikke dramaet heller i filmen.

Filmen er ikke så ille laget, men det som trekker litt ned er skuespillet som kunne vært en god del hakk bedre og trekker inntrykket veldig ned. Liker en del av presentasjonsteknikkene på kameravinklene og filmingen generelt sett. Dessverre er ikke manuset av samme kvalitet og sammen med det slette skuespillet, føles filmen meget klisjeaktig på alle punkter og det gjør at filmen ikke fungerer slik den er ment å gjøre. Det er dog en del passe underholdende ting som skjer i filmen, uten at det redder så mye av inntrykket.

Regissør Melanie Mayron gjør en grei jobb, selv om filmen ikke fremstår helt som en A-film. Det redder noe av inntrykket, og filmen er jo mest ymtet på tenåringer og da helst jenter. Og mange i målgruppen er kanskje ikke så kritisk til det de får servert, så lenge filmen er passe underholdende, og det er den tidvis, selv om jeg aldri helt får godfølelsen over det denne filmen tilbyr meg.

Moralen i filmen er passe grei, men dette holder ikke helt mål likevel. Liker momentet med at hovedpersonen bryr seg om den søte og sjenerte jenta. Jentene er jo så slemme og derfor er underholdningen å se om de får som de fortjener. Humoren er også alt for simpel og de slemme jentene føles nesten hjernedød til tross for det klarer de å lage mye kvalme. Filmen er også ekstremt forutsigbar og det ødelegger også litt av inntrykket. Med andre ord er filmen litt ‘nestengod’ på flere punkter, men makter aldri helt å ta steget over i A-filmens verden. Det er dog ikke helt ille å se at filmskaperne faktisk prøver å gjøre det beste de kan med de ressurser de er blitt tildelt.

- Mean Girls - En overraskende god High School-komedie

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Filmstarts.de
  • Cinemarter.com

Paramount Pictures

«Warrior Nun»

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Familiefesten»