Anmeldelse av Almost Famous, amerikansk film fra 2000

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 11 år

Om musikk, mennesker og livet

[Skrevet av: Elise, Dato: 29.06.2020]

Den 15 år gamle musikk journalisten William Miller som alltid har vært en «outsider» får endelig bli del av en indre sirkel. Når William blir med bandet Stillwater på turne blir hans rolle som journalist komplisert når følelser vokser fram og settes på prøve i dette komiske dramaet av Cameron Crowe.

Et tema man ofte finner i film er konflikt, gjerne i mange ulike former. Denne ganger står William Miller mellom, som han selv kaller det, «the real world» der han går på skole, er 15 år og bor med moren sin, vs  å være 18, og å være kul, slik som rockestjernene han blir kjent med. Når man ser denne filmen virker den ved første øyekast som en festlig og munter film, men når minuttene går kommer de dystre undertonene fram, ofte på en humoristisk måte – men et mer seriøst eksempel er karakteren Penny Lane som spilles av Kate Hudson, som virker som en sprudlende ung jente som elsker musikk og livet, men det viser seg at ikke alt er så flott likevel. Dette er også tilfellet med flere av karakterene – og dette er med på å gjøre filmen mer realistisk.

William Miller, som spilles av Patrick Fugit er helt klart i filmens sentrum, og er en spennende karakter med mange ulike sider. Ellers er de to mest sentrale karakterene Penny Lane (Kate Hudson) og Stillwater gitaristen Russell (Billy Crudup) kjemien mellom disse tre er strålende. Russell er en av filmens karakter med mange stereotypiske trekk, for denne filmen spiller på mange stereotyper, men den fremstår likevel som troverdig og realistisk, men noe av filmens mystikk fungerer til å starte med, men etterlater også spørsmål som truer helheten av filmen. Til tross for dette, så tenker jeg at en så sprudlende fortelling som dette ikke kan ødelegges av små saker som dukker opp her og der.

Jeg synes ikke Almost Famous er en film som skiller seg spesielt ut når det kommer til utseende, det visuelle. Den legger mer vekt på selve innholdet, og denne filmen inneholder mye. Den har likevel et jevnt tempo som er lett å henge med på, og alle de ulike "linjene" i filmen følger hverandre fint.

Selv om vi starter med at William skal skrive for Rolling stone magazine, virker det nesten som filmens minste sak, og fungerer heller som bakteppet som gir filmen muligheten til å ta den veien den gjør, for Almost famous er en komisk film med mye drama, men den byr også på noe dybde og hint av tragedie – og er heller ikke en film om bare musikk, mer spesifikt rock. Heller ikke bare om å være journalist; det er en film som handler om å vokse opp og å finne seg selv, om kjærlighet og drømmer. Enklere sagt: Almost famous er en fantastisk film om livets mange veier, og om alle de ulike rollene man spiller.

- Jerry Maguire - Kul film med engasjerende historie

- God, men ikke genial

07.11.2010 sier Pål Frostad: Dette bringer minner tilbake til den ene gangen jeg så denne filmen på kino. Har ikke sett den siden, så burde vel se den om igjen. Jeg husker også at jeg synes den ikke var helt i min gate, men likte den alright da jeg så den. Håper jeg liker den bedre nå når jeg skal se den om igjen i ikke så alt for fjern framtid.

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Komedie - Les flere.
- Romantikk - Les flere.

• Almost Famous
  • NRK Filmredaksjonen

DreamWorks SKG

«Warrior Nun»

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Familiefesten»