Anmeldelse av Black and Blue, amerikansk film fra 2019

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Politikorrupsjon som OK underholdning.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 25.06.2020]

«Training Day», «Serpico», «Assault on Precinct 13», “Street Kings”, “Dark Blue”, “Cop Land”, “Bad Lieutenant”, “End of Watch”, “China Town”, “Lethal Weapon“ og “L.A.Confidential”. Lista over filmer som omhandler politi og korrupsjon er både lang og sterk, men det skal godt gjøres å hamle opp med de fleste av nevnte filmer. «Black and Blue» tar forsøksvis både temperaturen på politi/korrupsjon, men også raseskiller og det som stadig preger det tidsaktuelle nyhetsbildet vårt. Det blir dessverre ikke så bra som det kunne vært, men det er helt OK underholdning.

Alicia West (Naomie Harris) har tjenestegjort i Afghanistan og er nå på sin tredje uke som politibetjent på gatene i USA. Når hun fanger et drap på kroppskameraet sitt som setter søkelyset på flere andre politibetjenter som alle er korrupte, blir hun raskt den mest ettersøkte på hennes avdeling. Nå må hun jobbe for å eksponere alle de involverte før hun selv blir drept, men det er ikke lett når hun ikke vet hvem hun kan stole på.

Det er selvfølgelig mye å forlange at denne filmen skal være like god som de filmene jeg nevnte tidligere. Ja, kanskje med unntak av «Street Kings», da. «Black and Blue» er en velfungerende actionthriller som leverer akkurat det man kan forvente seg, og det gjør at den blir litt for generisk. Regissør Deon Taylor (mest kjent med filmen «The Intruder») er ikke navn som er synonymt med store filmtitler, ei heller de mindre som har høstet lovord fra alle verdens hjørner. Likevel synes jeg han klarer å lage en tettpakket thriller som sjelden går opp til overflaten for å ta luft før den dykker ned i historien igjen. Han klarer også å trykke på flere av de rette knappene som gjør at jeg blir godt engasjert i filmen, men det er noen bikarakterer som jeg sliter med å få et godt grep om.

For den saks skyld så er ikke hovedrolleinnehaver Naomie Harris sin karakter heller såpass dyp at jeg føler at hennes motivasjon er fullt berettiget, annet enn at det er snakk om å kjempe mot systemet og gjøre det som er rett. Når det er sagt så er Naomie Harris en såpass sterk person og tydelig stemme at hun tar seg godt ut når han skal fortelle historien og bære den på sine skuldre. Han har mange strenger å spille på og klarer seg godt når enten paranoia, glede, sorg eller frykt skal formidles over skjermen.

Grensene i filmen er veldig tydelige. Filmen er, med andre ord, spisset og ikke nyansert. Fra første scene som setter filmen opp et gir, er det helt tydelig hvilke personer som tilhører hvilke sider. Midt oppi dette er vår protagonist som man er ment å heie på. Til denne filmen fungerer det helt OK, men om de hadde plassert henne litt i gråsonen tror jeg filmen hadde kunnet oppleve en helt annen tyngde og dermed også plassert seg enda mer i dramasjangeren. Dynamikken i filmen er jevn og trygg uten de store sprangene, selv om musikken i filmen slår litt feil iblant. I noen scener er musikken så dramatisk at det er vanskelig å skjønne sammensetningen med scenen, som er langt fra dramatisk.

«Black and Blue» er en helt ålreit actionthriller og den gjør seg ikke akkurat bort. Men med tanke på at den ikke helt når opp til helt store filmene tror jeg det er best om man går inn med litt lave forventninger. Terningkast tre tilsier at filmen kan ha en verdi om en slik type film er din greie, men om du hater «politi og tyv» på film, så bør du nok holde deg langt unna.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Heyuguys.com
  • Times (UK)
  • Daily Mail (UK)
  • Sunday Times (UK)

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»