Anmeldelse av Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga, amerikansk film fra 2020

Komedie, Musikk Spilletid: 123 minutter

En rar, men sjarmerende Netflixfilm om Eurovision Song Contest

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 26.06.2020]

Når de ambisiøse islandske musikerne Lars (Will Ferrell) og Sigrit (Rachel McAdams) gis muligheten til å representere landet sitt på verdens største sangkonkurranse, har de endelig en sjanse til å bevise at enhver drøm er verdt å kjempe for.

Denne parodikomedien fra Netflix har et flust av kjente skuespillere. I tillegg til de to hovedrolleinnehaverne Will Farrell og Rachel McAdams,  treffer vi på familiere personligheter som norske Alexander Rybakk, den irske talkshow-verten Graham Norton, James Bond-stjernen Pierce Brosnan og Demi Lovato. Også noen av de ekte Eurovision-vinnerne stikker innom skjermen underveis.

Filmen er produsert av Jessica Elbaum, Chris Henchy og hovedrolleinnehaver Will Ferrell. Eksekutiv produsent i filmen er Adam McKay. Den er regissert av David Dobkin. Dette er en film som kanskje vil passe best, hvis man har et forhold til musikk og liker Eurovision Song Contest (Den internasjonale Grand Prix finalen). Det er fascinerende å se at Netflix har innhentet både Ferrell og McAdams til å spille to klønete islanske artister. Filmen starter med at vi befinner oss i Húsavik i Island den 6.april 1974. Familien til en ung Lars er samlet for Eurovision Song Contest finalen, med ABBA som en av artistene som skal opptre med låten Waterloo.

Faren til Lars- Eric Erickssong ( Pierce Brosnan) sitter i stuen å kritiserer sønnen for å synge sammen med ABBA. Eric liker ikke musikk, og derfor er forholdet til sønnen, Lars, dårlig. Lars Erickssong har en stor drøm om å følge i ABBAS fotspor,- nemlig å lage en egen låt som han kan representere Island med.

Mange år senere har Lars laget en låt sammen med sin beste venn- Sigrit. De blir enige om å delta i den Islandske finalen. De får delta i finalen, men veien dit går ikke helt etter planen for de to artistene, men plutselig får de beskjed at de skal reise til Scottland der den internasjonale finalen skal avholdes. Her må Lars og Sigrit forsøke å finne seg til rette. Samtidig treffer de på mange av artistene som skal delta.

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga er full av sjarm, selv om den er veldig rar. Det er tydelig at dette er en parodi, for filmen er bygd opp slik. Jeg har store vanskeligheter med å tro på skuespillerne, for de blir spilt svært barnslige. Det er nok det som er meningen også. Filmen er også en musikal, og på det området, innfrir og gleder filmen. Undertegnede er en skikkelig musikkelsker, så denne filmen måtte jeg bare se. Ved første øyekast, virker dette som en svært rar og teit komedie, men etterhvert som jeg aner at dette er en parodikomedie, skjønner jeg mer av konseptet.

Produsentene har lagd en tidvis underholdene film, der lattermusklene fikk skjørt seg litt underveis. Will Ferrell og Rachel McAdams har faktisk en overraskende god kjemi, og er morsom å følge med på. Det er også gledelig å se at store internasjonale artister og skuespillere har roller i filmen. Pierce Brosnan spiller en litt sint rolle som Eric Erickssong. Demi Lovato har en liten rolle i starten av filmen. Dette er en film som fortjener din oppmerksomhet, dersom du har tid til overs. Den er god på å fortelle hva musikk kan gjøre med folk. Alt fra glede til sorg. For musikkyrket kan være svært tungt innimellom. Så alt i alt gledet filmen undertegnede godt. Det er selvfølgelig ikke en toppfilm, men likevel en morsom og fornøyelig film for de aller fleste.

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga er Netflix nyeste filmproduksjon. Den har et godt rollegalleri, med flere store stjerner i fremtredende roller. Will Ferrell og Rachel McAdams er de som bærer filmen, selv om de spiller svært rare og barnslige roller. Pierce Brosnan er undertegnedes favoritt-Bond, så å se ham i en birolle, gledet meg stort. Vår egen Alexander Rybakk som vant Eurovision Song Contest i 2009 er med i en liten og kort scene som felespiller. Så Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga er en morsom og lun parodikomedie som alle musikkinteresserte bør sjekke ut. Den kan nok virke dårlig for noen, men tenk heller på gledene som musikk gir. Siden filmen gledet meg, og er full av sjarme og har mange kjente TV-profiler involvert, lander jeg faktisk på en firer på terningen. Kanskje fortjener den ikke så bra, men den varmet meg, og det teller en del.

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga har premiere på Netflix fredag 26.juni.
Bilder/Copyright: Netflix

- The Judge - Godt spilt, men lite dristig rettsalsdrama
- Fred Claus - Julenissen trenger hjelp...
- Wedding Crashers - Underholdende humoristisk film for begge kjønn
- Shanghai Knights - Vestens rappkjeft og Østens kjappeste i kampsport drar til Europa

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

• Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga
  • Cautionspoilers.com
  • Newsday
  • Globe and Mail
  • ng.se
  • Double Toasted (Youtube)
  • Rollingstone.com
  • 730.no