Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av The Prophecy 3 - The Ascent, amerikansk film fra 2000

Thriller, Grøsser Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 18 år

Mer engletrøbbel med kamp om menneskets skjebne...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.06.2020]

Når krigen i himmelen og på jorden raser videre. Oppstår folkemordens engel til jorden, Pyriel, med den hensikt å ødelegge hele menneskeheten. Den eneste som kan stoppe ham er Danyael, en født av jordkvinne og en mannlig engel. Danyael er imidlertid uvitende om formålet hans, før han lærer det fra den tidligere engelen Gabriel som nå er blitt menneske. Menneskenes skjebne henger nå i en tynn tråd og Danyael prøver å konfrontere Pyriel...

Annonse:

Dette er den tredje filmen i ‘God’s Army-’ eller ‘The Prophecy’-serien. Filmen fortsetter der den andre filmen slapp. Christopher Walken har fremdeles en profilert rolle i filmen og han er blitt noe av merkevaren til disse filmene. Men liker at vi ikke vet helt hvor filmen tar Christopher Walkens rollefigur, og jeg lurer på om han er blitt snill eller fremdeles er like slem som tidligere, nå når han har tatt menneskelig form. Vi får også se Christopher Walken med langt hår til en forandring.

Dette er jo en veldig merkelig konstellasjon må jeg si. Igjen har jeg litt problemer ned å se helt hvem filmen er laget for. Filmen har en veldig lite interessant historie og det lukter litt b-film av måten det er laget på. Og jeg klarer aldri helt å legge den store elsken på disse filmene, og det til tross for at jeg er kommet til tredje film i rekken nå. Disse filmene må med andre ord ha en ganske bra fanskare som støtter opp under de mange oppfølgerne i filmserien.

Synes filmen føles noe tungrodd og det blir mye babbel jeg ikke helt føler interesse av i filmens dialog. Mye er litt kunstig fremført og uten at vi knyttes noe særlig til rollefigurene. Dette er meget mørkt med mye skygger og nattscener i filmen. Med andre ord kjenner vi igjen stilen fra de foregående filmene. Liker dog noen momenter med handlingen. Men det er for mange scener uten dialog der ting går veldig sakte fremover. Liker ikke helt disse scenene som føles litt dradd ut og fungerer som lim i filmen for å dekke over et slett eller mangelfult manus.

Det får til og med en malplassert humoristisk scene midt i filmen med Walkens rollefigur som kjører et vrak av en åpen bil med det pistrete håret flagrende i vinden og hvor han spiller trompet imens han kjører og nyter livet igjennom sin kjøretur i et ørkenlandskap. Det er også litt stakkarslig å se en storhet som Christopher Walken ynkeliggjøre seg med å være del av en slik slett filmserie som dette, og da særlig en andre oppfølger.

Patrick Lussier har ikke akkurat mange storfilmer på CV-en og når hans beste film kanskje er Drive Angry fra 2011 med Nicolas Cage er det et tegn på at du ikke er særlig vellykket som filmskaper. Og denne filmen er langt i fra noe mesterverk den heller. Filmen kommer seg noe mot slutten, der nesten alle de stilige scenene finner plass, men ikke nok til å reddet dette helt ut av tåken. Hadde filmen vært like spenstig hele veien, hadde jeg likt filmen langt bedre.

Konklusjon
Dette var en god nedtur fra de første filmene. Filmen er inne på noe i de mange ‘religiøse’ og ikkejordiske scenene, men samtidig er disse scenene også litt lite beskrivende i filmen og føles som de kun er med for å fylle tid, men de er litt tøffe i seg selv, mange av dem. Filmen føles med det også som et lappeteppe av filmsekvenser, mange av sekvensene føles alt for klisejemessig, men filmen kommer unna med det. Det fordi mange av disse scenene faktisk er de beste i filmen. Likte noe av actionscenene i filmen, men klipperytmen er litt for hyppig og det blir litt mye nærscener. Men i det store og det hele er dette ikke blant det dårligste jeg har sett, annet enn at dette ikke er egnet for de store massene eller for den saks skyld så mange andre heller. Dette blir for mørkt og sært til å virkelig engasjere. Derfor får filmen kun en sterk toer og bare en svak anbefaling om du elsket de to første filmene i serien og må vite hva som skjer videre i sagaen om englekrigen.

Terningkast: 2+




Les også anmeldelser i samme filmserie:
- The Prophecy 2 - The Return Of God's Army - Andre omgang med englekrig...
- God's Army - Mørk englekrig...

Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Drive Angry 3D - Actionmøl av dimensjoner

Diskusjon

Omtalespalte: Skrekkfilm

I denne spalten trekker vi frem enkeltfilmer innenfor skrekkfilmens verden. Om det er en større kjent grøsser eller en mindre profilert slasher er ikke poenget, mer at filmen skiller seg ut som skrekkfilm, er verdt å fremheve av skrekkfilmer eller rett og slett bare engasjerer på et eller flere nivåer.

Skrekkfilmsjangeren dekker mange undergenre, men hvor fellestrekkene selvsagt ligger i spenningen, det skremmende, i grøsset, deres evner til å frembringe dette i oss. Om dette videre er en typisk slasher, eller mer i retning psykologisk thriller kan begge deler oppfattes som en variant av skrekkfilmen. Skrekkfilmspalten kan inneholde dybdeanalyser så vil det kunne være sjanse for at ting "røpes" mer enn i vanlige kinoanmeldelser.
Les flere spalteomtaler: Skrekkfilm
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(2,8 av 6 - 16 stemmer)

Kritikker i media

  • The Prophecy 3 - The Ascent
  • Doblu.com
  • Derekwinnert.com
  • Apollo Guide
  • BobaFett1138.blogspot.com
  • Hellhorror.com
  • efilmcritic.com
  • EmanuelLevy.Com
  • Filmfront
  • Thevideovacuum.livejournal.com
  • One Guy's Opinion
  • Moria.co.nz

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Dimension Films

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 
 

«Warrior Nun»

 

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

 

«Perry Mason»

 

«Familiefesten»

 

«Cold Fish»

 

«Knerten og sjøormen»

 
 

«Hightown»

 

«The Sand Pebbles»

 
 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2020 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.