Anmeldelse av The Prophecy 2 - The Return Of God's Army, amerikansk film fra 1998

Grøsser Spilletid: 87 minutter Aldersgrense: 15 år

Andre omgang med englekrig...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.06.2020]

Vi følger Engelen Danyael so kommer til jorden for å oppfylle et profeti. Den går ut på at et et englebarn skal bli født og skape fred mellom himmelens engler. Sykepleieren Valerie møter Danyael i en trafikkulykke og hun blir den utvalgte. Djevelen lar erkeengelen Gabriel komme tilbake til jorden etter fire år i Helvete for å stoppe profetien. Det starter en ny drakamp mellom det gode og det onde med fred i himmelen som står på spill...

Dette er oppfølgeren til ‘God’s Army’ eller ‘The Prophecy’ som den også heter. Historien er ikke hentet rett fra bibelen, men basert på enkelte bruddstykker av teksten i tillegg til mye direkte oppspinn. Innholdet tar seg med andre ord alt for mange friheter forhold til bibeltekstene. Og dette føles heller ikke som den helt store oppfølgeren heller.

Igjen får du en mørk film i veldig katolsk stil. Det er mye bruk av nærbilder og heftig mange småklipp i actionsekvensene. Alt er litt tung å få tak på. Det er lite dialog i filmen og det som er føles veldig stivt. Filmen er overraskende mye dominans av sort i bildet med gjennomgående lite lys i veldig mange scener. Det gjør at det ofte er vanskelig å se helt hva som skjer i bildet.

Vi møter igjen hovedpersonen fra første film. Mye av actionen og det du ser og opplever i bildet er ikke særlig innbydende og solid skildret. Det er noe litt b-filmaktig over filmen som føles alt for lite allmen. Det er som i første film vanskelig å finne ut av hvem filmen er laget for. Skuespillet i filmen er ikke allverdens, men jeg synes Christopher Walken spiller litt mer menneskelig enn i første omgang.

Dette er ikke en god skrekkfilm og er litt for krampaktig opptatt av kampen mellom det gode og det onde. Og jeg føler heller ikke filmen skildrer englene særlig troverdig. De er alt for innbitte og åpenbart for opptatt av å tjene seg selv og ikke sin herre. Nå skjønner jeg at det er krig, men englene kunne vært gitt mer karakter enn bare mørke sider.

Alt mørket i filmen og med lite følelser gjør at filmen føles ganske nitrist og lite engasjerende å følge. Tempoet i filmen er også litt lavt og filmen føles ikke så spennende. Filmen har også noen få drypp med humor, selv om det er ytterst sjeldent humoren kommer til syne. Synes filmen kunne trengt mer liv og da gjerne mer humor.

Synes denne filmen var litt bedre enn første film på noen områder men samtidig føles filmen rett og slett litt småkjedelig i lengden. Filmen føles veldig kort og slutter også litt for brått. Men dette har noe å fare med som gjør at dette føles som grei skuring. Det blir dog noe mørkt for massene å få helt taket på, men filmen har sine stunder som gjør at jeg deler ut en meget sterk treer på terningen og en anbefaling for deg som likte første film i serien. Men dette er ikke en film for den jevne religiøse eller for mann i gaten som trenger litt hverdagsflukt. Til det er dette alt for sært og vanskelig å få helt tak på.

- The Prophecy 3 - The Ascent - Mer engletrøbbel med kamp om menneskets skjebne...
- God's Army - Mørk englekrig...

- Children of the Corn 4 - The Gathering - Fjerde film om maisbarna er blitt en slasher...

• The Prophecy 2 - The Return Of God's Army
  • About.com

Engelsk, Tysk

NEO Motion Pictures

«Warrior Nun»

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Familiefesten»