Anmeldelse av Bad Boys for Life, amerikansk film fra 2020

Action, Komedie, Thriller Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 15 år

Overraskende solid tredje omgang!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.06.2020]

Vi følger Marcus som vil trekke seg tilbake fra politiet for å bruke mer tid med mer tid med familien. Men da hans partner Mikes liv settes i fare av krefter av et ‘spøkelse’ fra fortiden, blir Marcus nødt til å sette sine familieplaner på vent og bli med på ett siste oppdrag med sin trofaste politipartner. Det blir et oppdrag som krever all den erfaring og evner de to dyktige politifolka er viden kjent for i sin lange tjeneste i fronten mot de hensynsløse kriminelle...

Det er 25 år siden den første Bad Boys-filmen så dagens lys og 17 år siden oppfølgeren kom. Det er skjedd mye i filmverden på 25 år. Første film ble sett på som en stor suksess da den kom og var debutfilmen til Michael Bay som kickstartet hans actionfylte regikarriere. Undertegnede var ikke overbegeistret over første Bays første spillefilm. Den inneholdt for mye klipp og for mye close up action som gjør at man mister litt av den store helheten av bildet og situasjonene filmen beskriver. Oppfølgeren fra 2003 var ikke dårligere enn første film og holdt midt på treet underholdningsmessig. Derfor hadde ikke undertegnede store forventninger til tredje film.

Filmen har fremdeles en del å fare med når det gjelder casting. Det vil si at vi både får Will Smith og Martin Lawrence servert på samme fat. Smith har ikke aldres nevneverdig på 25 år, imens Lawrence ikke passer like godt inn i 2020. I 1995 var begge store komediestjerner, imens Smith har satset mer allsidig i ettertid og har klart mesterstykket å få Oscarnominasjoner som skuespiller. Det er noe Lawrence bare kan se langt etter, og flyter kun på sin enkle skarme og de to ansiktsuttrykkene han alltid anstrengt og overspillende slenger mot oss. Men selv om Smith er filmens store stjerne, så er Lawrence i et greit tospann med ham for å skape litt ekstra røre.

I tredje film får vi nok en ny regissør. Denne gangen er det Joe Carnahan som styrer skuta. Han er kjent for den artige A-Team-filmen fra 2010 og samt The Grey med Liam Neeson. Carnahan har klart å skape den rette Bad Boys-fealingen over filmen. Filmen ser også ganske kul ut og jeg irriterer meg ikke like mye over actionen som er mye bedre denne gangen enn både første og andre film. Det blir mange fete kameravinkler og tøff kameraføring som gjør at man ofte føler seg som en del av teamet man følger i actionscenene. Komediedelen sitter også bedre denne gangen. Vi får en kombinasjon mellom noen passe freske replikker som blir servert i situasjonskomediens actionfokus, og med en del sjarme fra hovedrollefigurene. Og blandingen av alt dette er det som gjør filmen kul å se.

Alt i alt er tredje kappittel en stor overraskelse for en som ikke var fan av de foregående filmene. Filmen bader i sol om dagen og bybelysning om natten. Ellers får du kule biler, fete motorsykler og heftige våpen. Det gjør at filmen får et friskt preg over seg. Bad Boys 3 finner ikke opp hjulet på nytt og du får også den velkjente 1990-tallsthemelåta presentert i filmen i en nostalgisk scene som fungerer ganske brukbart.

Humoren sitter ikke alltid som den skal, men dette er nok polert og servert med sjarme og simpelhet som gjør at du kommer i et okei humør iløpet av filmen. Det gjør at denne tredje guttefilmen blir passe folkelig og lettfattelig actionpreget til at de store massene kommer til å omfavne filmen på minst samme måte som de foregående i filmserien. Og heldigvis har også filmen spart litt på kruttet og mot slutten får du en del mer og mer spektakulære actionsekvenser som gjør at filmen føles så fet som den bør være. Finalen er også passe stilig acrionmessig.

- Bad Boys 2 - Tidvis kul popkornaction
- Bad Boys - Midt på treet undeholdning i Bad Boys

- The Grey - Liam Neeson mot ulveflokken
- The A-Team - Apekatter på tokt!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Elementsofmadness.com
  • Rollingstone.com
  • Thejamreport.com
  • Reelviews.net
  • Skont Productions (Youtube)
  • Flickeringmyth.com
  • Krsby.no