Anmeldelse av Snowpiercer - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Action, Drama, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 60 minutter

Snowpiercer - Sesong 1: Denne sci-fi serien er slett ingen sinke

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 25.05.2020]

Jorden har frosset over, og de siste overlevende menneskene bor på et svært tog på evig ferd rundt kloden. Etter at klimaendringene gikk for langt, forsøkte menneskeheten å kjøle ned kloden igjen. Resultatet ble en beinhard istid uforenelig med liv. Den geniale ingeniøren Mr. Wilford var forberedt på dette.

Med en evighetsmaskin som motor og et nøye balansert økosystem ombord, livnærer toget Snowpiercer nå de om lag 3000 menneskene som er igjen på kloden. Men hvis toget stanser vil kulda raskt forvitre det vitenskapelige vidunderet, så derfor kjører Snowpiercer uten stans, rundt og rundt jorda med sine 1001 vogner.

Da den koreanske filmskaperen Bong Joon-Ho (Parasitt) kom med sin første engelskspråkelige film for snart syv år siden, skapte det stor entusiasme blant sjangerfilmelskere verden over. Med et spesielt uttrykk, voldelige actionscener, spennende tankegods og kreativ sjangerlek, var 'Snowpiercer' en svært solid filmopplevelse som herjet med det du forventet av en slik blockbuster. Nå er TV-serien med samme navn og kildemateriale ankommet, men selv om både film og serie tar utgangspunkt i den dystopiske verdenen, er resultatet ganske likt både når det gjelder handling og spenning. Serien kommer med dette til å underholde mange sci-fi og thrillerfans.

Revolusjonær detektiv
Historien i TV-serien starter nesten syv år etter at toget forlot Chicago for første gang. Vi får se at et brutalt mord er i ferd med å forstyrre den skjøre balansen ombord. Sjefen for serviceavdelingen Melanie Cavill (Jennifer Connelly), henter derfor den tidligere drapsetterforskeren Andre Layton (Daveed Diggs). Layton lever helt bakerst i halen på toget, der alle de som ikke hadde billett ble stuet sammen etter at de desperat forsøkte å storme toget ved adgang. Den gamle politimannen planlegger en revolusjon for å skape et bedre liv for såkalte 'haleboere', og han tenker å bruke etterforskningen som et rekognoseringsoppdrag for revolusjonen.

Interessante rollefigurer
Som nevnt tidligere er TV-serien basert på filmen med samme navn fra 2013, også den laget av den koreanske filmskaperen Bong Joon-Ho. Konseptet i serien er noe fans av originalfilmen vil kose seg med i den litt dystre og spennende historien. Mordmysteriet i seriens første halvdel kan minne litt om det som foregikk i Agatha Christies 'Mord på Orientekspressen'. Det skjer stadige nye drap som etterforsker Layton må løse, men det viser seg vanskeligere en først antatt. Verdenen vi befinner oss i er såpass spennende at jeg får lyst til å se mer og mer. Rollegalleriet består av mange herlige figurer. Kollegaen til Mr. Wilford, Ruth (Mickey Summer) er glitrende, imens togets sikkerhetssjef Roche (Mike O´ Mally) låner akkurat passe lunhet og tørrvittige humor til å gjøre rollen til sin egen. Det er med andre ord en serie med mange høydepunkter på skuespillerfronten.

Ikke like spennende hele tiden
Det er absolutt gøy å følge med på hva som skjer underveis i serien, men dessverre mangler den mer dybde. Med ti episoder har du god tid til å utforske det som er mest spennende med dystopisk sci-fi, nemlig hvordan vi mennesker ville ha taklet verdens undergang. Dessverre holder serieskaperne oss stadig på overflaten i 'Snowpiercer', og dykker ikke ordentlig ned i meterien. Det finnes dog elementer som er vellaget, for produksjonsdesignet på alt fra møbler til vegger, tepper og kostymer er høy, og kontrasten mellom de ulike klassene på toget er tydelig. Serieskaperne Greame Manson og Josh Friedmann har sammen med produksjonsdesigner Barry Robison klart å skape en verden om bord på toget som virker realistisk i fiksjonsuniverset. Likevel mangler serien enkelte ting underveis som gjør at spenningen faller litt.

Serien kan til tider virke litt usammenhengende. Det gjør seg gjeldene med at rollefigurene er på en vogn på toget, til å plutselig være på en helt annen. Det gjør at du må virkelig henge med underveis i handlingen. Den visuelle stilen i serien er dog imponerende. Lyden er strålende med et Dolby Atmos prossesert lydspor, og fargene er strålende i HDR-formatet Dolby Vision. Snowpiercer er en serie du får aller best utbytte av hvis du har rett utstyr. Fargene er sylskarpe i Vision-formatet, og det føles som om du er en del av handlingen på toget. Lyden vil gjøre om rommet ditt til en kinosal, med lyder som kommer fra hele rommet i Atmos-formatet. Så har du dette på din TV- er Snowpiercer en serie som bør sees.

Netflix sin nye sci-fi serie er til tider brutal og særs spennende. Rollegalleriet er solid, og den visuelle stilen i serien er imponerende. Det er opprinnelig TNT som har rettighetene på serien i USA, mens Netflix har skaffet seg de globale rettighetene. Slik de hadde i Star Trek: Discovery serien. Så er du fan av sci-fi og likte filmen, burde du gi TV-serien en sjanse den også. Den har helt klart sine sterke høydepunkter underveis.

Snowpiercer har premiere globalt på Netflix mandag 25. mai med en dobbeltepisode, deretter kommer det en ny episode hver uke. Anmeldelsen er basert på sesongens 6 første episoder av i alt 10.

(Bilder/Copyright: TNT/Netflix)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
- Streaming - Les flere.