Anmeldelse av Ekstremt høyt & utrolig nært (Extremely Loud and Incredibly Close), amerikansk film fra 2011

Drama Spilletid: 129 minutter

Realistisk og rørende om sorg og tragedie

[Skrevet av: Elise, Dato: 24.05.2020]

11. september 2001 mister Oskar Schell faren sin, noe han ikke helt klarer forstå. Når Oskar i kjølevannet av sin fars død finner en mystisk nøkkel legger han ut på en reise utenom det vanlige for å finne svar.

Extremely Loud and Incredibly Close er basert på Jonathan Safran Foer sin roman med samme tittel, og selv om fortellingen har sine røtter i terrorangrepet 11.september 2001 er det ikke det filmen handler om, men hvordan Oskar håndterer farens død. Oskar er en kompleks og interessant karakter, og blir spilt av Thomas Horn. Horn er fantastisk i rollen som Oskar. Han skildrer den emosjonelle bredden til Oskar på en realistisk måte, og er også god til å bruke øynene når han spiller. Ellers i filmen finner vi store navn som Max Von Sydow, Tom Hanks og Sandra Bullock.

Dette er en tung film, og det er noe utrolig menneskelig ved den: noen av scenene er utrolig mektige, og skildrer hvordan det er å leve et liv preget av tragedie, og fylt med sorg og frykt. Den legger ikke skjul på at livet ikke er perfekt, og at det er mye i denne verden som både er uforutsigbart, urettferdig og uforståelig. Det visuelle i filmen er «enkelt» og ryddig, men fungerer godt med en fortelling som er så høylytt. Filmens karakterer er også spennende, da hver av karakterene har særegne trekk og skiller seg ut fra de andre. Dette gir filmen en spennende dynamikk som virker realistisk.

Jeg skulle ønske vi fikk et enda klarere og mer oversiktlig innblikk i Oskar sin avanserte tankegang og fremgangsmåte for å finne låsen som nøkkelen passer i, for når det ikke går i dybden føler man ikke at man er Oskar som er på reisen, heller ikke at man er med på reisen, men en observatør på utsiden av det hele. Med andre ord er blir man litt for lite inkludert, men det som fungerer fint er at man har like lite aning som Oskar om hvordan det kommer til å slutte, for det er for oss, likt som med Oskar, ingen måte å gjette seg fram til slutten på.

Alt i alt er Extremely Loud and Incredibly Close en rørende film som byr både på glede og sorg, og er viktig og tankevekkende da den skildrer ulike sider av både livet og mennesker, og forteller en fortelling som for noen ikke er langt unna virkeligheten.

- Trash - Et spennende lommebokmysterium
- The Reader - Fortidens harde dom
- The Hours - En roman fører tre kvinner sammen på spesielt vis på kryss av tiden...
- Billy Elliot - Herlig drama om en gutt som prøver å følge drømmen sin

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Ekstremt høyt & utrolig nært