Anmeldelse av Roma, meksikansk film fra 2018

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Stilsikker Oscar-vinner

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 20.05.2020]

At regissør Alfonso Cuarón er en dyktig og interessant filmskaper er det liten tvil om. Med filmer som «Gravity», «Children of Men» og den beste av Harry Potter-filmene («The Prisoner of Azkaban») på CVen har han klart å trollbinde oss alle. Det føles derfor naturlig at han, med så mange tunge Hollywood-produksjoner, tar oss med til Mexico i en sort/hvitt film og en historie som er langt mer sober enn hva trollmenn og verdensrommet pleier å innebære.

Vi befinner oss i Mexico City på starten av 70-tallet hvor vi følge livet til hushjelpen Cleo (Yalzita Alparicio) og familien som hun jobber hos. Problemene begynner å tårne seg opp når mannen i huset stikker av med en elskerinne og Cleo finner ut at hun selv er gravid. Og når den gjenværende familien finner ut at de skal dra på ferie til kysten, får Cleo også en velfortjent ferie samtidig som hun får lov til å bli enda bedre kjent med familien.

Nei, det er ikke snakk om å redde menneskeheten eller å sørge for at trollmannen Harry Potter følger sin skjebnes vei. Denne gang er vi plassert i en nøktern historie hvor vi følger en hushjelp i løpet av et års tid av hennes liv. Dette kunne blitt sørgelig kjedelig og like sort/hvitt som fargefilteret som Cuarón har valgt å bruke, men det er en vakker og fargerik historie vi får presentert. Ikke skjer det enorme ting og ikke er det et stort univers vi får tilgang til, men det holder i massevis når Cuarón fyller filmen med fantastiske skuespillerprestasjoner, nydelige rollefigurer og små (men interessante) hinder i historien som sørger for at rollefigurene får en vei å gå fra a til b. I tillegg så er Cuarón en såpass dyktig filmskaper at han svøper inn filmen sin i en lekker og snedig ramme som består av mangel på farger, herlige kameraføringer og noen ektefølte iscenesettelser som får det til å vokse i munnen på en sulten filmnerd.

«Less is more» er et uttrykk som finnes av en grunn. Innimellom så er det befriende og deilig å se en film hvor kuler flyr, eksplosjonene runger og roboter braker sammen med digre monstre – eller lignende. Heldigvis finnes det også en motvekt til de store produksjonene, som «Roma». De tre Oscar-statuettene burde også være en god indikasjon på at dette er en film du bør se, og det skal sies at filmens release på Netflix veies opp gjennom at filmen nå er lansert på Blu-ray fra Criterion Collection. Dette er utgivelser som bygger opp under de store filmopplevelsene, og jeg har til gode å bli skuffet over en utgivelse fra Criterion Collection til nå.

Med en god utgivelse og en god film så har jeg svært lite å klage på. Dette er en filmopplevelse som blir sittende i kroppen en god stund, ikke fordi den er så sterk at den feier bort bena under meg, men fordi det er en genuint interessant film fortalt gjennom øynene på en fabelaktig regissør. Alfonso Cuarón har med «Roma» lett overgått den overvurderte «Gravity», men er fortsatt litt under «Children of Men». Soleklar femmer på terningen!

- Gravity - En ny romklassiker!
- Children of Men - Utgangspunktet er jo godt, da
- Harry Potter og fangen fra Azkaban - Overraskende og detaljrikt eventyr
- Og mora di også - Et uskyldig, erotisk og energiladet utbrudd
- Den lille prinsessen - Funker som barnefilm

- Netflix presenterer sin beste film noensinne!

• Roma
  • Aftonbladet