Anmeldelse av James Bond - Mannen Med Den Gylne Pistol (James Bond - The Man With The Golden Gun), engelsk (britisk) film fra 1974

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 15 år

Litt under par

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.08.2009]

James Bond er på nytt oppdrag. Denne gangen skal han lokalisere og ødelegge en farlig maskin som omdanner solstråler til energi. Scaramanga er skurken som har denne farlige maskinen. Bond må kjempe mot mannen med den gyldne pistol og hans kortvokste medhjelper.

Som så mange andre Bond-skurker elsker også Scaramanga å ha sin egen øy som skjulested. Det gjør det også ekstra vanskelig for Bond å finne fram til ham. Scaramanga jobber som leiemorder og får en million pund per drap og han benytter en pistol av gull med gullkuler i. Scaramanga har også sin karakteristiske korte medhjelper i den kortvokste Nick Nack.

Denne filmen byr på naturflotte idylliske strender. Vi opplever Scaramangas eget horrorhus som nesten er som på tivoli. Vi drar til Hong Kong og treffer sumobrytere og en ser asiatiske jenter i skoleuniformer som kan sin karate. Vi drar på kickboksingskamp. Vi får også møte igjen eksentriske Sheriff J.W. Pepper fra forrige film. Men det stopper ikke her. Det er også tid for litt biljakt, et sinnssykt bilhopp og en flygende bil.

Dette bygger på Ian Flemmings trettende film fra 1965 med samme navn som denne filmen. Regissøren Guy Hamiltoner tilbake for å gjøre nok en James Bond film, men dette forsøket blekner i forhold til hans beste film Goldfinger fra 1964, som forøvrig også er kåret til en av de beste Bond-filmene gjennom tidene.

Roger Moore er inne i sin andre tolkning av agenten 007 og gjør en fin innsats. Vi får også presentert storheten Christopher Lee som her inntar rollen som skurken Scaramanga. I hans karakteristiske medhjelper finner vi Hervé Villechaize som dvergen Nick Nack. Damene er pene og vakre som alltids og anført med Britt Ekland i spissen. Desmond Llewelyn er tilbake som Q og vi møter som alltids Bernard Lee som M og Lois Maxwell som Moneypenny.

Til tross for et tappert forsøk på masse action og artige ingredienser blir dette aldri veldig lovende. Skuespillet er det ingenting å si på, det er sammensetningen og manus som ikke er helt på nett. Men det blir aldri helt kjedelig og en film man bør se om man elsker Bond. Stemningen i filmen er en Bondfilm verdig, men det blir for karikert til tider selv om det er litt artig med han kortvokste. Synes også de skarpe replikkene uteblir, litt under par på alle måter dette.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Styrke 10 fra Navarone - Gjengen fra Navarone på nytt oppdrag
- James Bond - Spionen Som Elsket Meg - En av de bedre Bond-filmene
- James Bond - Å Leve og la dø - Roger Moores første Bond-film
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!

Storbritannia, USA

Engelsk, Thai

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.