Anmeldelse av Vivarium, irsk film fra 2019

Grøsser, Mysterie, Sci-Fi Spilletid: 97 minutter

- Thriller - Les flere.
- Sci-fi - Les flere.

Mennesket under lupen i særegen film

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.05.2020]

Gemma og Tom besøker en eiendomsmegler for å finne drømmehuset sitt. Megleren tar dem med på visning til et nabolag hvor alle husene er flunkende nye, i et urbant labyrintlignende nabolag. Når de skal forlate huset, oppdager de at de er fanget i dette nabolaget og hele tiden kommer tilbake til start.

Denne surrealistiske filmen av ukjente Lorcan Finnegan kan for mange fort bli en real opplevelse av et visuelt skrekkfilmaktig mareritt, spesielt om man er i en etableringsfase med hus, hjem, familie og barneforøkelse.

Byen som Gemma og Tom blir tatt med til er som snytt utav en Tim Burton møter David Lynchsk konstruksjon, og så perfeksjonistisk, kald, firkantet og minimalistisk som et Salvador Dalí–bilde. Imogen Poots og Jesse Eisenberg i hovedrollene er akkurat så grå og kjedelige som et standard streit par kan bli, og sånn sett reflekterer de mye av historiens underliggende tematikk og poenger, noe som etter hvert skal vokse og bli langt sterkere konstatert mot slutten.

Vivarium er lenge både mystisk, merksnodig og rar, og i mens venter man spent og tålmodig på at man skal få betalt for dens relativt seige, litt flate og på grensen til pretensiøse kunstneriske fremtoning. Hvorvidt man føler denne filmen treffer en i fletta, blir nok veldig subjektivt dog.

Mer objektivt sett er det en stilig og særegen visuell stil regissør Finnegan presenterer, og enkeltscener er både morsomme, småcreepy og ikke minst triste bilder på vår menneskers eksistens. Hvordan man velger å tolke hans lille menneskeportrett av en film, handler nok mye om hvor man selv er i livet.

Er man ung, uetablert og forventer action og spenning av livet, vil nok Vivarium fort gå langt over hodet på deg, gjerne imens du halvveis uti filmen sovner. Er man derimot erfaren med både familieliv, småbarn i hus, vel vitende om hva dette innebærer av ofringer i livet, ja så kan dette fort bli et lite surrealistisk mareritt av en filmopplevelse.

En tredje måte å oppleve Vivarium på er at man blir litt for likegyldig til alt. Filmen er som nevnt rimelig seig og treig, byr på få direkte oppsiktsvekkende enkeltscener eller sjokk, og blir til slutt en historie man som voksen på en måte har sett mange ganger før, dog riktig nok muligens  ikke helt som dette.

Følelsen av at filmen prøver å være mer kunstnerisk særegen, enn å ha noe nytt på hjertet, blir til slutt likevel noe som henger ved den, mens man på veien egentlig ikke hadde det så voldsomt heftig, morsomt eller underholdende som det kan virke som. Den lider litt under sin egen trauste alvorstunge stil og handling, et resultat som gjør oss nokså likegyldig til det hele innen det er slutt. Ironien blir slik noe (høyst trolig) utilsiktet for en film som med sin metaforiske og satiriske portrett av livets gang er en smått fiffig filmatisk måte å skildre ting på, dét skal den i hvert fall ha. Opplevelsen vil derimot være veldig delt, men om du foretrekker noe å tygge litt på fremfor å miste hjerneceller, kan den forsåvidt anbefales.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

27.05 sier Torstein Ryen-Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Mennesket under lupen i særegen film': Så filmen og skulle anmelde den selv, men siden jeg endte på nøyaktig samme terningkast, så lot jeg være. Er veldig enig i det meste du sier her.

• Vivarium

Irland, USA, Danmark, Belgia

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»