Anmeldelse av Til Jacobs forsvar - Sesong 1 (Defending Jacob), amerikansk tv-serie fra 2020

Mysterie, Thriller

Til Jacobs forsvar - Sesong 1: Minneverdig TV-øyeblikk i en svært lovende og sterk krimserie

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 14.05.2020]

Assisterende statsadvokat Andy Barber blir utpekt som hovedaktor i saken om sønnens (Jaeden Martell) drepte klassekamerat.

Når byens litt småslemme tenåring Ben Rafkin blir brutalt drept, snur dette livet totalt på hodet for familien Barber. Jacob (Martell) blir utpekt som hovedmistenkt, og får livet ødelagt som følge av dette. Foreldrene Andy (Chris Evans) og Laurie (Michelle Dockery) er sikker på at sønnen er uskyldig. Derfor settes det i gang en svært omfattende etterforskning.

I November i 2019 ankom det en ny strømmetjeneste kalt Apple TV Plus til verden. En strømmetjeneste som har som mål å kun satse på eget-produsert innhold. Ved lansering var det svært få serier og filmer som var tilgjengelig, til tross for at Apple hentet inn stjerner som Jennifer Aniston, Jason Momoa og Steve Carrell i tittelroller. Apple hadde helt klart ambisjoner om å virkelig ta opp kampen mot andre strømmetjenester som Netflix, HBO og Amazon Prime Video. Deres nye storserie har også et storslått rollegalleri med blant annet nevnte Chris Evans og IT-stjernen Jaeden Martell. Apples nye krimserie har ingen ringere enn Captain Americas Chris Evans i hovedrollen, imens norske Morten Tyldum har regien.

Et svært fengende rettsdrama
'Til Jacobs forsvar' er en serie der mye av handlingen foregår inne i et rettslokale. Vi som seere blir vitne til hvordan rettssystemet fungerer i USA, og hva det kan gjøre med personene som blir involvert. Du får en sterk serie på mange måter, og spesielt den første episoden setter virkelig an tonen i det som til slutt blir en svært så elegant og bunnsolid serie. Det bringes dog ikke inn noen nye elementer til krim-sjangeren, men ingrediensene er velkjente. Drapsgåten er fengende, og gir meg lyst til å fortsette å se. Vi blir også vitne til at familien Barber følges av journalister, samt hvordan de håndterer sin nye hverdag som nå er blitt totalt forandret.

Et engasjerende skyldspørsmål
Serien er basert på boken 'Defending Jacob' av William Landay som kom ut i 2014. Handlingen er lagt til Newton i Massachusetts. Da en skoleelev dukker opp død, drept med kniv, knyter det seg i magen til den fasadefine lille byen. Den dedikerte Andy Barber (Evans) er nestkommanderende hos statsadvokaten og leder an i etterforskningen. Men han blir raskt beskyldt av en ambisiøs kollega for å være for nær etterforskningen. Sønnen,  Jacob, gikk i samme klasse som avdøde.

Andy vil ikke la seg trekke inn i det politiske advokatspillet og tviholder på å lede etterforskningen. Etterhvert dukker det opp spor som peker i retning av Jacob. Dette er utgangspunktet for mordmysteriet som skal etterforskes. Plottet i serien har et engasjerende skyldspørsmål i enden, og som setter klørne i både ungdomsmiljø, politikk, rettssystem og Barber-familiens hemmeligheter.

En krimserie som er svært engasjerende
Dette er en serie med en meget solid start på en krimserie som går for stil og eleganse, og som er svært underholdene underveis. Morten Tyldum som både er produsent og har regi på alle åtte episodene, har lagt seg på en sober tone og lar oss oppleve alt gjennom et gråblått filter som gir en gjennomgående trykkende stemning til hendelsene som utspiller seg. Det er en lekker estetikk i serien som vi kjenner igjen fra både nordisk noir og Netflix-serien Ozark. Du får stilrene bilder og innbydende overflater som gjør det lett å suges inn i en annen verden.

Rolleprestasjonene er overbevisende spesielt av IT-kjenning Jaeden Martell. Måten han får frem følelsene en slik gutt kjenner på, gjør undertegende direkte rørt. Det er rett og slett fremragende skuespill fra en ung skuespiller som vi forhåpentligvis kommer til å se svært mye fra fremover.  Serien er overraskende god på å overraske oss underveis. Den er full av tvister, og imponerer i måten den forteller ting på. Har du ikke skaffet deg et abonnement på Apple TV+ enda, er det ypperlig å gjøre det nå, for hvis Apple fortsetter å gi oss slike sterke TV-serier, kommer de til å skaffe seg mange nye abonnenter i tiden fremover.

Apples nye krimdrama er svært vellaget og full av kvaliteter. Det er ingen tvil om at Apple har brukt mye tid på serien, og det synes. Mordmysteriet er svært engasjerende, og rollegalleriet føles veldig troverdig. Morten Tyldum er en særs god regissør, som han viste med 'The Imitation Game'. Han er god på å fortelle fengende historier. Og det at Apple har hentet inn selveste Chris Evans, er et tydelig bevis på at de har høye ambisjoner om å virkelig gi Netflix og HBO Nordic kamp om kundene. Dette er virkelig et minneverdig TV-øyeblikk i en meget solid og lovende krimserie. Mer av dette, takk!

[ 'Til Jacobs forsvar' ruller å går på TV-skjermen, der har 5 episoder blitt vist. Den består av åtte episoder. Anmeldelsen er basert på hele serien ]

(Bilder/Copyright: Apple TV+, Paramount Television Studios)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Til Jacobs forsvar