Anmeldelse av Bad Education, amerikansk film fra 2019

Komedie, Drama Spilletid: 103 minutter

Festlig og fascinerende om skandaleskole.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 05.05.2020]

Den godt likte inspektøren ved en amerikansk skole blir sammen med de ansatte mistenkte for å stå bak den største finansielle og økonomiske skandalen innen skoleverket i amerikansk historie.

Historien om Frank Tassone og hans skoleskandale utfoldet seg tilbake i 2002 og 2003, med en etterfølgende sak som skulle avdekke over 100 millioner kroner som ble misbrukt i skolens navn, blant annet på private goder, reiser, eiendommer, ansiktsløftning og dressrensinger!

Hugh Jackman spiller Tassone og Allison Janney Pam Gluckin hvis klønete sønn startet ballen som begynte å rulle og avdekke skandalen. Både Jackman og Janney er en fryd å se i dette som er gjort til et småhumrende komediedrama , dog selvsagt med en alvorlig underklang.

Stilmessig kjører regissør Cory Finley en streit og rettfrem-aktig narrativ stil, men med små overraskelser underveis, uten å slå på stortromma. Denne stilen skaper dermed dette vittige og hverdagslige over hele handlingen, en stil som kan minne mye om den Craig Gillespie kjørte i Oscar-vinneren I, Tonya (2017).

Det kule med denne minimalistiske stilen er at ting ikke gjentas eller blir ikke overdrevet, ei faller den for overtydelige utdragninger av enkelthendelser eller episoder. Denne utfoldelsen skaper en morsom opplevelse med små drypp av sjokkoverraskelser, kanskje i noe samme vantro stil som pårørende og kollegaer må ha opplevd det når deres partner eller familiemedlem viser seg å ha rundlurt dem i årevis.

Bad Education er likevel heller ikke bare ensporet og dømmende, den viser også menneskene bak feilvurderingene og at vi alle har både gode og sterke sider selv om man skulle være aldri så langt utpå jordet rent økonomisk og moralsk. Akkurat dét er det noe veldig menneskelig over, og noe vi alle kan kjenne oss litt igjen i. Finleys balanserte og lavmælte regi skildrer en historie som ble langt i fra like jordnær og rolig i sin avsløring, forståelig nok, og som i sin audiovisuelle kraft sier langt mer enn man skulle tro. Ekstra morsomt er det også at Tassone og co. ble felt av en av sine egne elever. Så ironisk, og så festlig karma-betimelig.

(Bad Education kan streames på HBO Nordic)

Omtalespalte: Streaming

• God Morgen Norge (TV2)
  • Rollingstone.com
  • Shadows on the Wall
  • Arizona Republic
  • The Straits Times (Singapore)
  • CineXpress
  • Themaineedge.com