Anmeldelse av The Eddy - Sesong 1, engelsk (britisk) tv-serie fra 2020

Drama, Musikal

The Eddy - Sesong 1

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 04.05.2020]

Eieren av en jazzklubb i Paris havner i trøbbel med farlige forbrytere. Det fører til at han både må kjempe for å beskytte bedriften og tenåringsdatteren.

Vi følger Elliot (André Holland)en kritikerrost jazz pianist i New York. Han eier en klubb kalt 'The Eddy' i Frankrikes metropol, Paris. Husbandet på klubben strever han med å få til å låte bra, med kjæresten Maja (Joanna Kulig), som ledende vokalist. Samtidig finner han ut at hans regnskapspartner Farid (Tahar Rahim) kanskje er involvert i noen kriminelle affærer rundt klubben. Datteren kommer til Paris for å tilbringe tid med faren, men det er lettere sagt enn gjort, fordi hun er en svært krevende datter til tider, og gjør bare som hun selv vil. Videre skjer det mye med klubben, som gjør at den må stenges ned på ubestemt tid...

'The Eddy' er skrevet og regissert av LaLaLand regissør, Damian Chazelle, og har Castle Rock-stjernen André Holland i hovedrollen. Dette er en drama/musikal-serie med hovedfokus på jazz og det som hører til. 'The Eddy' er en miniserie på 8 episoder.

Undertegnede spiller i korps selv, og derfor ble jeg ekstra giret for denne serien på forhånd. Jeg liker generelt sett musikalske TV-produksjoner, dog av et helt annet slag enn 'The Eddy'. Det fordi 'The Eddy' er så seig og langtekkelig at det hele kan lide av lavt budsjett. I alle fall føles det slik. De to første episodene er så lang at det irriterer litt. De er på godt over 1 time, og de har svært liten fremdrift. Undertegnede sitter bare å venter på at det skal skje noe.

En serie med svært få høydepunkter
'The Eddy' er skapt av serieskaper Jack Thorne, og har et ganske solid rollegalleri. Dessverre er ikke manuset i serien sterkt nok til at skuespillerne får nok å spille på. De gjør dog det de kan for å prøve, men det hele føles ganske så rotete. Chazelle har vært dyktig i å klart å caste Castle Rock-stjerna André Holland til å spille hovedrollen. Undertegnede har pløyet seg gjennom sesongens 5 første episoder, og for å ha det sagt med en gang; jeg mistet interessen etter bare 2 episoder, og det i seg selv er ikke et godt tegn når serien er på åtte episoder.

En svært uforutsigbar og seig historie
Historien vi blir servert i 'The Eddy' er så seig i måten den forklarer ting på. Det hele føles som en diger suppebolle man ikke klarer å spise opp. Rollefigurene er svakt presentert, samtidig som serien rett og slett er alt for tafatt til at serien fortjener et stort og bredt publikum. For min del er dette Netflix på sitt værste, og det er synd, for serien har faktisk et potensiale til å kunne slå godt an. Men når det eneste positive er den musikalske biten, kunne 'The Eddy' vært bedre som en ren musikal, og ikke blandet den med alt det andre våset vi blir servert.

Hvorfor serieskribentene har lagt vekt på at skuespillerne skal snakke både fransk og engelsk, er for meg en gåte. Alle skuespillerne snakker godt engelsk når de først gjør det. Dette blir et lite uromoment for meg. For undertegnedes del var det det musikalske som jeg trykket mest til mitt bryst. Skulle ønske det dermed var enda mer fokus på dette i serien. Dette ble dessverre en real skivebom fra Chazelle og Netflix

'The Eddy' ble undertegnede begeistret for før serien kom. Den så ut til å ha alt en god musikal skal inneholde: Et godt rollegalleri, en god historie, og selvsagt masse musikk underveis. Derfor er det beklagelig å si at serien feiler på det meste. Historien er svakt presentert, skuespillerne får ikke det de fortjener å jobb med, og den føles alt for lang. Serien utforsker også familie-trøbbelet Elliot har med sin tenåringsdatter Julie (Amanda Stenberg). Kanskje burde serieskaper Jack Thorne latt oss få utforske dette mer, for å gi de to rollefigurene mer kjøtt på beinet.

Når serien blir så uforutsigbar og seig, klarer ikke The Eddy å begeistre nok til at jeg føler med rollefigurene og det de sliter med. Den hadde et potensiale til å begeistre. Det fordi den har alle elementer en slik serie skal ha, men dessverre blir det hele for svakt og henger ikke sammen som en totalpakke.

The Eddy har premiere på Netflix fredag den 8.mai. Alle 8 episodene slippes i sin helhet. Denne anmeldelsen er basert på sesongens 5 første episoder.

[ Bilder/Copyright: Netflix ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• The Eddy