Anmeldelse av Tickled, new zealandsk dokumentar fra 2016

Dokumentar Spilletid: 92 minutter

Er du kilen, eller ikke? Se for all del denne!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.05.2020]

Den new zealandske kjente journalisten David Farrier kommer borti en merksnodig og mystisk kilekonkurranse på nettet. Når han dykker stadig lengre ned i saken, møter han plutselig på en enorm aggressiv motstand, hvor trusler og skittkasting tilbake på hans henvendelser blir hva han må imøtegå på veien mot å avdekke sannheten bak dette merkelige fenomenet.

I rekken av virkelig merkelige og syke menneskeportrett og dokumentarer må Farriers Tickled fra 2016 sies å befinne seg i øvre del av sjiktet, på flere måter. Den er ikke bare svært god og underholdende som dokumentar og skildring, dens innhold er så merkelig at man veksler mellom å le seg i hjel, riste rystende på hodet og sitte taus i oppgitthet over hva vi mennesker er i stand til å bedrive våre patetiske liv med.

Kort oppsummert kommer altså Farrier over først ett, så uendelig mange liknende, nettsteder som dreier seg om kiling, enten i form av konkurranser, i seksuelle settinger og sammenhenger, eller kanskje sånn egentlig mest tildekket som begge deler.

Historiene er som regel det samme – unge menn søkes til å være med på innspillinger av kilevideoer. De blir også betalt for medvirkningen, ja svært godt betalt, faktisk. Hvem betaler så mye for dette? Hvor kommer pengene og kreftene fra?! Tilsynelatende ganske uskyldige saker dette med kiling, tenker vi kanskje, men ettersom kreftene og den særs ihuga innsatsen bak disse innspillingene avdekkes, åpenbarer også et sykt, sykt sinn seg.

Farriers jakt på den bakenforliggende hovedpersonen er en fascinerende jakt som viser Farriers innbitte stahet for å komme til bunns i mysteriet. Stil og form er veldig klassisk sporadisk, oppstykket og satt sammen, slik det ofte må bli i og med en slik histories uforutsette narrative utvikling og fremgang. I starten følger han ledetråder som fort viser seg å være dekknavn, og selve hovedpersonen på nettet kaller seg for "Terri Tickle", og senere også Jane O’Brien, så Debbie Kuhn, and the list goes on. Så... hvem skal nå alle disse navnene egentlig vise seg å være?!

Tickled er i stor grad en veldig tilfredsstillende dokumentar og jakt på et beist som dessverre er langt større, viddekkende og omfattende enn kun én person. Nettverket som Terri Tickle har bygd opp igjennom årene er langt i fra så unikt som man håper på, men likevel avrundes filmen på en tilfredsstillende måte, uten å helt røpe hva dette angår. Helhetlig dekker og bringer dokumentaren så mange lag at den blir særs velfylt og skremmende på flere plan. Den viser hvor farlig og ødeleggende en bitteliten internettvideo kan bli for enkeltmennesker, hvor vanskelig det kan være å finne opphavsmenn, hvor syke enkeltmennesker er, og hvor villere virkeligheten er enn fiksjonen, blant mye, mye mer. Se Tickled, om enn bare for å få deg en god latter, men også et aldri så lite sjokk rundt en historie som garantert er mer merksnodig enn det aller meste du har sett.

(Tickled kan bl.a sees/kjøpes hos HBO Nordic)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.
Les mer om dokumentaren

• The A.V. Club
  • TheWrap
  • Thefilmstage.com

New Zealand

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»