Anmeldelse av James Bond - Å Leve og la dø (James Bond - Live And Let Die), engelsk (britisk) film fra 1973

Action, Eventyr, Kriminal, Thriller Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

Roger Moores første Bond-film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.08.2009]

Kananga har skumle planer for å ta over USA med å rasere nasjonen med gratis narkotika. James Bond blir sendt for å stoppe denne nådeløse skurken...

Filmen begynner med at en masse folk dør. Det er Kananga som trekker i tråder. James Bond blir sendt til innerste Harlem for å prøve å undersøke hva som er på ferde. Kananga er hele veien helt besatt på å få drept James Bond og mange forsøk på dette blir gjort iløpet av filmen...

Nok en ny James Bond-film, og nok en ny James Bond. Denne gangen er det Roger Moore som trakterer superagenten. Han får i denne filmen brynt seg på både krokodiller, haier og en mann med bokstavelig talt slår og styrer på med en jernhånd. Det er også ingredienser som voodo, tarrotkort, syk båtkjøring og en veldig eksentrisk sheriff, samt masse ødelagte politibiler. Gadgets må James Bond også ha og er i denne filmen bestående av en magnetklokke og et våpen med kuler med gass som utvider seg.

Dette er Roger Moores første Bond-film og han passer inn i rollen som James Bond fra første stund man ser ham. Han har den rette sjarmen og kulheten som en agent 007 skal ha. Skurken Kananga eller Mr. Big spilles av Yaphet Kotto som senere også har spilt i storfilmen Alien. Pene damer er som alltid viktig i en James Bond-film og her får vi møte Jane Seymour som Solitaire, Madeline Smith som Miss Caruso og Gloria Hendry som Rosie Carver. Vi møter i tillegg som alltids Bernard Lee som M og Lois Maxwell som Moneypenny (Vi savner Q).

Musikk er en viktig del av James Bond filmenes image. Tradisjon tro er det en ny låt til hver film. Denne gangen er tittelmelodien ganske god og er skrevet av Paul McCartney. Den var faktisk så god at den førte til den eneste Oscarnominasjon for denne filmen.

James Bond er artig og sjarmerende i denne filmen som fungerer fint som Bond-film med de ingredienser man forventer seg å finne i en slik film. Oppskriften er den samme som før og man forsøker seg med hell i å bytte James Bond. Roger Moore er et funn og passer perfekt i rollen som Bond, han gir ham den rette troverdigheten for en slik karakter. Dette er en film man kan kose seg med om man liker litt action og om man er Bond-fan sikkert nyte.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Styrke 10 fra Navarone - Gjengen fra Navarone på nytt oppdrag
- James Bond - Spionen Som Elsket Meg - En av de bedre Bond-filmene
- James Bond - Mannen Med Den Gylne Pistol - Litt under par
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!

Storbritannia, USA

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.