Anmeldelse av Løvenes Konge (The Lion King), amerikansk film fra 2019

Animasjon, Eventyr, Drama, Familie Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 9 år

Løvenes Konge - Trailer 10.04.2019

Intet nytt fra Simba & co

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 28.04.2020]

Jeg ser helt klart poenget med å fornye historier som kanskje ikke hadde noen stor suksess eller som trenger en oppdatering for å appellere til unger nå om dagen. Men noen filmer ser jeg ikke helt behovet for å pakke inn i nytt og mer fancy papir. «Løvenes Konge» er ikke min favorittfilm blant Disneys klassikere, men jeg synes den holder seg greit nok i sin animerte versjon anno 1994. Jeg så aldri helt behovet for å gjøre denne på nytt, selv om jeg ser at den nye versjonen av Jungelboken fungerer helt ypperlig.

Den lille løveungen Simba blir født inn i et dyrerike hvor han en dag skal bli kongen over alt øyet kan se. Enn så lenge er det faren Mufasa som styrer, selv om onkelen Scar har planer om å ta over tronen selv om det koster Mufasa livet. Og når planen blir satt til livs og Simba blir utpekt som den skyldige, velger Simba å rømme av gårde i skam. Men med Scar som konge er utsiktene for løvene og de andre dyrene mørke, om da ikke Simba kommer tilbake og legger beslag på kongetittelen som han rømte bort fra.

Disney har altså forsøkt å bruke samme formel som skapte suksess da de lagde en live action film av sin tolkning av Jungelboken. Med Jon Favreau i registolen og CGI-dyr som snakker er «Løvenes Konge» så å si en videreføring av det som trakk som kinopublikum sist, selv om det denne gang lugger litt på flere steder. Det første som slår meg er hvor unødvendig filmen er. Har man sett den gamle animasjonsfilmen fra 1994, så er det veldig liten grunn til at man bør oppsøke denne filmen. Det er samme filmen, bare i ny innpakning. Det som derimot taler for at du skal se filmen er helt klart om du ikke har noe forhold til filmen fra før av, eller om du ønsker å la barna dine få se historien som grep en hel verden for snart 30 år siden.

Det merkelige er egentlig hvor lite følelser denne nye versjonen klarer å vise. Der hvor forrige filmen faktisk spilte godt på følelser, sliter «live-action» versjonen stort med å projisere noe som helst som får hjertepumpa til å slå i utakt. Den var faktisk skremmende langt unna å kunne få frem noen tårer, og den slet faktisk litt med å få spenningen i gang også. «Løvenes konge» anno 2019 har ikke overraskelsene og mangler spenn i humoren til å få hjulene til å gå rundt. Filmen føles altfor statisk og jeg sliter med å engasjere meg, og det merkelige er at en film som egentlig har en god kjerne ikke får utfoldet seg slik den burde. Og den egentlige grunnen er altfor åpenbar… Denne filmen burde ikke blitt laget på nytt.

For meg er det litt dystert å se hva Disney velger å gjøre med filmene sine, og de bør kjenne sin besøkstid bedre enn dette. Noen av de gamle klassikerne tar seg nok godt ut i ny drakt, mens andre filmer – slik som denne – heller kunne hatt bedre av å få en vri eller en annen vinkling. Hadde man for eksempel kunnet se Mufasa sin reise til kongedømmet, eller noe annet så hadde det i hvert fall vært litt mer spennende å se filmen, men spenningskurven er flat for en som har sett originalfilmen før. Det var kun én i husstanden som var såpass heldig at han ikke hadde sett originalen før og syntes dermed at filmen var særdeles spennende, men dessverre så var 75% av husstanden ikke like heldige. Filmen ser ålreit ut, lyder godt og har en fin historie i bunnen, men når de lager en ny versjon så forventer jeg mer enn dette. Det er absolutt lov å være skuffet over denne nyversjonen, er det ikke?

- Løvenes Konge - Løvenes Konge - 3D

- Jungelboken - Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!
- Chef - Provoserende feelgood
- Cowboys and Aliens - Skuffende kjedelig genreblanding
- Iron Man 2 - Meget sterk oppfølger!
- Iron Man - Kul superheltaction
- Zathura - A Space Adventure - Romspillet som blir virkelighet
- Elf - Den morsomme og naive alven

- Smellvakker avstumpning av animasjonsklassikeren.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Denofgeek.com
  • Flickeringmyth.com
  • Filmeye.se
  • Kulturnyheterna
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Espinof.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Filmfenix.se
  • Nöjesguiden