Anmeldelse av Dangerous Lies, amerikansk film fra 2020

Thriller Spilletid: 96 minutter

Nok en småunderholdende Netflix-thriller

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 30.04.2020]

I Netflix-filmen ´Dangerous Lies´ møter vi Katie, godt spilt av Camila Mendes, og Adam i Jessie Ushers skikkelse, som skaper et godt vennskap på en kafé, der de plutselig blir vitne til et mord. Katie er en pengelens hjelpepleier som arver av pasienten sin, men formuen er omgitt av mørke hemmeligheter, og hjelpepleieren vikles inn i et nett av farer og bedrag.

Filmen starter med at vi blir kjent med Katie (Camila Mendes fra Riverdale) og Adam (Jessie Usher) som treffer hverandre på en romslig og koselig kafé. Katie jobber der, imens Adam bare titter innom som kunde i ny og ne. Plutselig kommer det noen kriminelle personer innom som starter å skyte rundt seg. Adam og Katie klarer å overleve.

Deretter hopper vi frem 4 måneder i tid, og da er Katie og Adam blitt kjærester, og prøver å finne seg godt til rette i sitt nye hjem. Pasienten til hjelpepleieren Katie- Leonard har stor formue, og Katie blir satt opp som mottaker av arven. Og plutselig blir Katie vitne til et drap på pasienten sin, og idyllen brytes brått. Politiet, med skuespiller Sasha Alexander i spissen, setter i gang en etterforskning.

Netflix girer opp nok en thriller-film
Netflix fyrer opp med nok en egenprodusert film i disse Koronatider, og det ikke lenge etter at vi ble servert enestående action fra Chris Hemsworth. Dette er nok en underholdene film som deler navnet ´Dangerous Lies´ med en bok skrevet av Becka Fitzpatrick. Derimot er ikke filmen en direkte adapsjon av boka.

Det kan være svært vanskelig å holde et like høyt nivå på alle filmene Netflix produserer, fordi de ukentlig kommer med nytt original-innhold. En film jeg kan nevne som undertegnede ikke falt for var filmen ´In the Tall Grass´ fra 2019, som er basert på en novelle av Stephen King. Det samme med filmen ´Geralds Game´ helt tilbake til 2017. Undertegnede ble dog litt mer bergtatt av  Dangerous Lies.

Ikke den mest interessante historien
Camila Mendes som sist ble sett i Netflix serien Riverdale-som fortsatt holder koken i TV-ruta spiller en troverdig rolle som filmens trekkplaster Katie Franklin. Filmens plot er interessant nok i seg selv, men filmen er litt langsom, og tar seg egentlig ikke opp før mot slutten. Mordgåten vi blir servert blir levert på en litt enkel måte uten noen særlige tvister.

Jeg ble dog umiddelbart nysgjerrig på å utforske filmen etter at jeg så traileren
, men trailere viser stort sett det mest underholdende, og det gjorde denne også. Undertegnede fikk en litt b-preget følelse av denne thrilleren. Enkelte scener har rett og slett ikke nok kjøtt på beinet til at historien fenger skikkelig. Vi får ikke se så mye fra Katie´s tidligere liv med pleieren Leonard. Her skulle jeg ønske at manusskribentene og produsentene hadde viet mer tid til å bygge opp rundt fortiden. Det samme kan jeg si om krimgåten i filmen. Det er noe som mangler for å skape den helt store interessen i det som fortelles, og da særlig i begynnelsen.

Tar seg kraftig opp siste halvdel
Nå høres jeg kanskje veldig negativ ut, for filmen har også elementer som fenger godt underveis. Eksempelvis filmens hovedrollefigurer er godt utformet. Kjemien mellom Katie og Adam føles troverdig nok til at det blir en styrke for filmens historie. Forholdet dem i mellom føler jeg ligger å vipper på et knivsegg, der Adam også ønsker en del av arveformuen til Katie. Filmens siste halvdel er god på spenning. Der følger vi politiets jakt på svar om drapet på Leonard. Denne delen klarer å begeistre såpass at filmens helhet føles langt bedre. Hvis du greier å se bort fra noen skavanker underveis, kan du fint bli underholdt av Dangerous Lies.

Dangerous Lies føyer seg fint inn i rekken av 'nesten'-filmer av strømmetjenesten Netflix. Filmen er forholdsvis lett å se med godt skuespill fra filmens to hovedroller. Regissør Michael Scott har laget en thriller film med få overraskelser, og et mordmysterium som bare tidvis treffer helt blink. Filmens aller sterkeste side er Camila Mendes og Jessie Ushers kjemi. Den løfter filmen så den får litt mer kjøtt på beinet. Filmen føles til tider litt langsom ut. Når det er sagt er filmens siste halvdel langt mer fengende, og der har filmen også noen overraskelser på lur. Hvis du likte Camila Mendes i Riverdale, og setter pris på litt langsomme thrillere, er det helt greit å gi Dangerous Lies en sjanse. Undertegnede kaster en svak firer på terningen.

Dangerous Lies har premiere på Netflix torsdag 30.april
Bilder/Copyright: Netflix