Anmeldelse av The Turning, engelsk (britisk) film fra 2020

Drama, Grøsser, Mysterie Spilletid: 94 minutter

Omtalespalte: Leiefilm

Her finner du omtaler av leiefilmer på streaming.
Les flere spalteomtaler: Leiefilm
- Skrekkfilm - Les flere.

Rotete og seig nyversjon av klassiker.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 02.05.2020]

En ung barnepike er hyret inn for å komme og bo hos en ung jente og hennes storebror etter at de mistet sine foreldre i en stygg bilulykke. På dette enorme godset og eiendommen bor også en eldre hjemmehjelp som tar seg av barna. Etter hvert skal det vise seg at det finnes flere mellom veggene i dette store huset enn først antatt.

The Turning er (nok) en nyversjon av spøkelsesnovellen The Turn of the Screw av Henry James fra 1898. Denne gotiske skrekkhistorien har blitt filmatisert mang en gang, ingen så fantastisk godt som i 1961-versjonen i The Innocents. Historien om søsknene Miles og Flora Fairchild er den om to barn som mister sine foreldre på verst tenkelige vis og tid, mens den strenge hushjelpen holder de stort sett inne på eiendommen i ettertid. Når så Kate Mandell entrer huset, begynner hun å høre lyder, se skygger i hjørnene, og til slutt tror hun at hun er i ferd med å bli gal. Er det bare hun som er rar, eller spøker det virkelig på stedet?

Floria Sigismondi er en erfaren musikkvideo- og kortfilmregissør som også står bak langfilmen The Runaways (2010) med Kristen Stewart og Dakota Fanning, samt noen tv-serie episoder. I sin versjon av denne kjente historien har hun forsøkt å legge vekten, og tiden, på det mentale og utviklingen av noiafølelsen hos Kate.

For å ta det positive først, så er Mackenzie Davis som Kate helt grei, mens det er de to andre hovedrollene i barna som er absolutt best. Bedårende Brooklynn Prince trollbandt oss i fantastiske The Florida Project tilbake i 2017, og Finn Wolfhard har blitt verdenskjent de siste årene igjennom Stranger Things-serien og IT-filmene. Begge har de særegenheter som passer rollene sine veldig godt!

Originalmaterialet krysser på en fascinerende måte en spøkelseshistorie med en mental psykologisk studie av ensomme og traumatiserte barn, og etter hvert også voksne. The Turning slenger inn noen jump-scares her og der, men beveger seg ellers svært langsomt fremover, slik at filmens korte spilletid på 90 minutter føles dobbelt så lang.

Noe av problemet med hvorfor The Turning ikke helt funker er rett og slett fordi den er langsom, treig og rett og slett lite skummel. Den er da riktig nok langt mer interessant som barnestudium, og for et voksent publikum som ikke forventer øredøvende spenning annet hvert minutt, vil Sigismondis film muligens ha langt større appell.

Helhetlig er det dog en vanskelig oppave å fange interesse og spenning i en type historie som man har sett så enormt mange ganger liknende tidligere, og The Turning makter aldri å gjøre stort mye mer enn å minne oss på hvorfor originaler ofte er så mye bedre. Ikke bare er 1961-filmen langt bedre rent filmatisk og kunsterisk, den er også den ”første”, noe som gjør at senere versjoner lett blir som en dvask kopi.

Slutten på filmen er dessverre bare irriterende. Den forsøker å lure oss til å virke smart, men ender opp med å sette toppen på kransekaka ved å ikke bare forbli traurig og kjedelig, men dermed også irriterende. Hvorvidt regissør Sigismondi forsøkte å heve interessen i historien mot slutten, eller om hun bare ga opp, er neimen meg ikke godt å si gitt. Filmen ser dog helt grei ut, med riktignok forholdsvis nennsom bruk av effekter, men se heller fabelaktige The Others (2001) med Niole Kidman, eller altså selvsagt fantastiske The Innocents fra 1961.

(The Turning kan kjøpes og leies hos bl.a GooglePlay og Apple iTunes)

- The Runaways - Greit nok

• South China Morning Post
  • Independent (UK)
  • Irish Independent
  • Cine Premiere
  • The Mail on Sunday (UK)
  • Cinelipsis.com

Storbritannia, Canada, Irland, Uganda