Anmeldelse av Run - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Komedie, Thriller

Run - Sesong 1: En kjærlighetshistorie

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 21.04.2020]

Ruby (Merritt Wever) er fanget i et A4-liv som hun ikke takler lenger. Når det en dag tikker inn en SMS der det bare står RUN, tekster hun det samme tilbake. Deretter forlater hun både mann og forstadsliv, med bare det hun står og går i, og setter seg på et fly til New York og på toget til Chicago.

Hun tenker å møte sin gamle flamme, Billy (Domhnall Gleeson), fra college. Sammen inngikk de en pakt 17 år tidligere; Hvis begge tekstet ´RUN´ til hverandre, skulle de løpe fra livene sine og finne hverandre igjen.
Begge forventer nå et hett døgn på toget, men det er ikke bare lett å forlate alt og alle, da forviklinger oppstår og turen blir mer dramatisk enn de kunne forestilt seg.

HBOs nye romantiske komedie er skrevet av Vicky Jones, og er produsert av Phoebe Waller Bridge- som også har en liten birolle i serien. `Run´er en dialog-preget serie som bæres av gode skuespillere, men historien er ikke like solid, da spenningskurven hindrer det helt store engasjementet. Merritt Wever har en stødig skuespillerkarriere på CVen, med mange gode film og serie roller. I en av hennes tidligere roller var i Netflix-serien ´Unbelievable´. En serie som for øvrig ble godt mottatt fra kritikere. I Run spiller hun en veldig annerledes rolle. Hun har tydeligvis problemer på hjemmebane med kjæresten. Lite vet hun når hun reiser vekk, og møter en gammel flamme. Men er Billy en Ruby kan stole på, eller har hun noe å frykte.

'Run' starter som en romantisk komedie, men bygger seg opp til noe helt annet etterhvert. De 2 første episodene er forholdsvis interessant med vittige utvekslinger mellom Ruby og Billy. Wever og Gleeson har veldig god kjemi og det er litt gøy å se hvordan de bokstavelig talt kaster ball med hverandre underveis. Vi får også se noen små tilbakeblikk som gir oss noen smakebiter på hvordan de har endt opp der de er i livet, og jeg må innrømme at jeg blir nysgjerrig på hvem disse menneskene egentlig er.

Ikke så mange andre rollefigurer involvert
Det er i all hovedsak Billy og Ruby som vies all skjermtid, for det er ikke mange andre rollefigurer som er involvert i handlingen. Noen små biroller blir det dog innimellom. Produsent Waller Bridge dukker opp i en bitteliten rolle. Det er dermed de to tidligere vennene fra college som må bære serien. Det er Wever og Gleeson mer en nok kapable til. De er begge to dyktige innen sitt yrke. Det er likevel elementer i serien som ikke er like interessant. Rollefigurene føles ikke alltid troverdig nok til å skape interessante figurer i TV-ruta. Dette må manuset ha sin del av skylden for. `Run´ er også litt treg med å komme skikkelig i gang. Det tar litt tid å bli kjent med rollefigurene, noe som gjør at spenningen ikke helt er der den kanskje burde være.

HBO´s nyeste serie er ikke en serie undertegende kommer til å huske i lang tid etter å ha sett den. Dette er en serie om to personer som rømmer fra kjærester og hjemmet for å prøve å starte opp på nytt med personen de elsket på college. ´Run´er med andre ord en kjærlighetsaffære med en litt uinteressant historie. Liker du romantiske serier kan du muligens finne denne interessant. For undertegnede falt ikke denne helt i smak, dessverre.

´Run´ hadde premiere på HBO Nordic den 13.april. Den består av 7 episoder. Denne anmeldelsen er basert på sesongens 3 første episoder.
( Bilder/Copyright: HBO Nordic )

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Indiewire.com
  • Observer (UK)
  • Hollywood Reporter
  • Thespool.net

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Familiefesten»

«Cold Fish»

«Knerten og sjøormen»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«The Sand Pebbles»

«Hightown»