Notice: session_start(): ps_files_cleanup_dir: opendir(/var/lib/php5) failed: Permission denied (13) in /home/vds/dev/public_html/config.php on line 2 Anmeldelse av Om forlatelse

Anmeldelse av Om forlatelse (Atonement), engelsk (britisk) film fra 2007

Drama, Mysterie, Romantikk Spilletid: 123 minutter

Et mareritt med utseende av en drøm

[Skrevet av: Elise, Dato: 14.04.2020]

En varm sommer i 1935 gjør 13 år gamle Briony Tallis seg klar til å fremføre sitt selvskrevne skuespill for sin eldre bror, som snart kommer hjem. Hun blir i stedet utsatt for en rekke misforståelser, men det viser seg at hun har forstått noe; det hun selv vil forstå. Briony sin uvitenhet kombinert med sjalusi blir drivkraften i denne filmen om kjærlighet og krig, og det på flere måter enn den man fører med våpen. Filmen er basert på romanen med samme tittel av Ian McEwan.

I filmens sentrum finner vi søstrene Briony og Cecilia Tallis, og Tallis familien sin renholders sønn, Robbie Turner. I rollen som den unge Briony er Saoirse Ronan. Cecilia spilles av Keira Knightley, og Robbie av James McAvoy. De er alle utmerket i rollene sine, men Ronan skiller seg allerede ut i tidlig alder, og er overbevisende og troverdig i rollen sin.

Atonement har gjennom store deler av filmen et vakkert og drømmende utseende, til tross for at det meste som skjer snarere er noe som kunne hørt til i et mareritt.  I denne filmen er det mye mer enn bare levende bilder som står sentralt, her spiller musikken, lys, faktorer som fotskritt og skrivemaskiner en viktig rolle for å sette stemningen, og gir noen av scenene sitt raske tempo som nesten kan oppsummeres som redsel og nervøsitet.

Noe av det som er veldig interessant med Atonement er at vi får se scener fra flere av karakterene sitt perspektiv, noe som til tider også setter de i en annen kontekst enn originalen, noe som fører til at man får tenke og tolke selv før man får svaret, men også at man får se to sider av samme sak. Komposisjonen av handlingsforløpet er også svært interessant: filmen er tydelig delt inn i tre deler, men gjennom hele får vi se både tilbakeblikk og fremblikk og diskre scener som får sin betydning sakte avslørt gjennom filmen, og bygger opp mot den overraskende slutten, der man innser at det har vært hintet til flere ganger.

Dette er en film jeg synes er utrolig bra, blant annet på grunn av den noe komplekse oppbygningen som skaper liv og spenning med sine uventede og overraskende øyeblikk, men også for dens råhet og godt gjennomførte atmosfære, og ikke minst fordi den forteller en så tung fortelling på en vakker måte, men klarer likevel holde på alvorligheten. Det er også en scene som skiller seg spesielt ut: en flere minutters lang scene der vi følger Robbie som vandrer gjennom kaoset og håpløsheten på en strand i Frankrike (Dunkirk) til lyden av syngende soldater. Den utmerker seg både fordi den er ca. fem minutter lang, og for at den i de fem minuttene viser nok til å forstå hvordan Robbie og hans to kompiser har det uten å knapt bruke noen ord.

Atonement er en hjerteskjærende og visuelt vakker fremstilling av makten mennesker kan besitte i form av ord, løgner og tanker; en skildring av kjærlighet, skyldfølelse og sorg – og ikke minst en skildring av at handlinger, og handlingene man ikke gjør, kan ha forferdelige konsekvenser.

- Darkest Hour - Gary Oldman stjeler showet!
- Pan - Et spetakkel av en traumatisk og voldelig oppvekst
- Hanna - Herlig annerledes thriller
- Solisten - Utmerket arbeid!
- Stolthet og fordom - Leverer også litt klassiske takter

- Overfladisk filmatisering

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Om forlatelse
  • StudVest

Storbritannia

Working Title Films

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»