Anmeldelse av Tiger King: Murder, Mayhem and Madness, amerikansk miniserie fra 2020

Dokumentar, Kriminal Spilletid: 317 minutter

Tiger King - Sesong 1: Villeste kongen av true-crime på Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.04.2020]

Dette er en vill historie om en usedvanlig mann, ved navn Joe Exotic, og den nærmest mytiske historien om hans ‘syke’ liv og bedrifter. Han kaller seg selv ‘Tiger King’ og han er meget spesiell mann. Det er ikke hver dag en dyrepasser havner i fengsel for leiemord og kunne få 80 år i fengsel. Han jobber og driver en dyrepark med egen TV-kanal, er countrysanger og mye mer. Han lever med dyrene og koser med de livsfarlige tigreene. Møt mannen og myten, Tiger King...

Dette er en annerledes True Crime-fortelling. Netflix gav oss en true-crimebølge med hitten 'Making a Murderer' i 2015. Og nå presenterer Netflix enda en gullgruveserie i 'Tiger King: Murder, Mayhem and Madness'. Underveis i serien suges du mer og mer inn mot det som skjer og på slutten sitter du med hakeslepp over det du har opplevd.

Du vet ikke helt hva som møter deg med denne mystiske og kontroversielle mannen som dokumentarserien handler om. Det hele er såpass sprøtt og snålt at du nesten må se serien for å få helt hva den rommer. Og dette har nok gjort til at serien, med undertittelen ‘Mord, kaos og galskap’, er blitt såpass populær på Netflix. Og denne anmeldelsen skraper bare overflaten av det du skal oppleve, fordi undertegnede ikke vil ødelegge moroa for deg.

Serien fokuserer på begge sider av ting rundt det å ha store kattedyr i fangenskap. Joe Exotic har over 180 store kattedyr og hans store erkefiende i livet er dyrerettighetsforkjemperen, Carole Baskin, som han skal ha ansatt noen for å drepe. Du får også oppleve Baskin i serien som den store motpolen til Exotic og det han driver med, men det viser seg at Carol også har en fortid med noe grums. Vi får se at Joe Exotic som virker å gjøre alt for å bli berømt og holde seg i spotlighten.

Dokumentarserien var i utgangspunktet noe som kom til får å finne ut litt mer av hvorfor holder folk store kattedyr som kjæledyr i Amerika. Det viser seg nemlig at det er flere tigre i USA enn det er tigerindivider i den frie verden. Vi får se hvordan dyre-‘sirkuset’ blir holdt igang for å tjene store summer penger og det er tankevekkende å se denne dokumentarserien der folka som holder dyrene fanget, prøver å få det til å se ut som dyrene koser seg.

Dette er en nyansert og solid dokumentarserie som viser idiotiet i USA rundt det å ha store og livsfarlige kattedyr i fangenskap. Og du skulle kanskje tro at serien ville latterliggjøre personene, men her får de fortelle sin historie på sin måte og det gjør dette ekstra fascinerende, da vi kommer tett på Joe Exotic som person og de mange fargerike personene rundt ham og i miljøet som han fremmer. Heldigvis legger ikke serieskaperne på når de skal presentere oss for innholdet, og det gjør at dette føles bra nøytralt skildret uten en moralsk pekefinger eller politisk agenda.

Like hvordan serien gradvis setter oss inn i den absurde, men ‘sanne’, historien om Joe Exotic. Dette er en reise inn i en utrolig verden som jeg lar meg rive med av. Liker at serien er såpass uforutsigbar, og du tror du har sett alt, så dukker det stadig opp nye momenter rundt neste sving. Det er det som holder meg gående i denne seks episoders true-crime-serien med episoder på rundt 45 minutter lang. Men serien er så mye mer enn bare om dyr i fangenskap. dette er like mye en serie om folk med store egoer.

Alt i alt synes jeg denne serien er svært underholdende. Den holder det gående gjennom alle de seks episodene og så får du selv si hva du synes om det ville innholdet. Det at du får se alle personene på sin egen måte, gjør at de får utfolde seg selv og de forteller villig om alt det gærne foran åpent kamera på en overraskende måte. Og det at alle disse rare folka får utfolde seg helt selv, fungerer utrolig bra, og det er nok av spennende og rart innhold i serien til at episodene blomstrer. Om du er ønsker å drømme deg bort med denne ville serien fra virkeligheten, så er dette virkelig å anbefale. Du vil ikke angre, fordi dette er en spesiell true-crime-serie som gir deg et unikt innblikk i en verden du bare leser om og aldri får mer enn et delvis oppfatning av. Og jo mer du ser, jo villere og sykere blir det. Dette er virkelig kongen av true-crime og føles mer og mer som et mesterverk utover i serien!

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
Les mer om miniserien

• Tiger King: Murder, Mayhem and Madness
  • Denofgeek.com
  • Dailydot.com
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Skont Productions (Youtube)
  • Collider.com
  • CNN