Anmeldelse av Norbit, amerikansk film fra 2007

Komedie, Romantikk Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 11 år

Norbit - Trailer 27.04.2007

Flau Eddie Murphy-oppvisning i denne lette komedien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.05.2020]

Norbit Albert Rice ble forlatt som baby. Han ble bare simpelt kastet ut av en bil. Mr. Wong fant ham og tok ham med til barnehjemmet. Der møtte Norbit, Kate Thomas, som han ble bestevenner med. Men da Kate ble bortadoptert to uker senere, var moroa over på barnehjemmet. Norbit ble så alene til Rasputia Latimore reddet ham fra å bli banket av bøller på skolen. Rasputia er en veldig stor dame som gjorde Norbit til kjæresten sin. Når de begge ble voksne, truet hun også Norbit til å gifte seg med henne.

Etter det måtte Norbit jobbe for Rasputias tre slemme brødre. Men da Norbit treffer Kate som kommer tilbake fra Atlanta for å kjøpe barnehjemmet fra Mr. Wong, begynner Norbit å blomstre igjen. Men så har det seg slik at Kate skal gifte seg med Deion Hughes, som viser seg å være en hjerteløs skurk, men det vet ikke Kate noe om. Nå gjelder det for Norbit å legge en plan for hvordan han skal endre livet sitt, før lykken går nedenom og hjem for ham...

Dette er nok en film der Eddie Murphy spiller flere roller. Litt kult at han spiller et veldig forskjellig ektepar. Der den ene er den snilleste og varmeste personen du finner og hans store motstykke er den slemmeste og mest selvopptatte dama på planeten. Men dessverre er det ikke så mye annet positivt å si om filmen som er langt dårligere enn Coming to America og Nutty Professor, som er to andre filmer der Murphy spiller flere av rollene.

Norbit er lagt opp som en romantisk komedie, men har litt mer fokus på humor enn romantikk. Det hele blir også litt for flaut og krampaktig i lengden. Særlig siden den store dama er så utrolig slem og sexfiksert. Hun skaper mer vemmelse enn humor i sin fremtoning og blir en parodi på seg selv i denne filmen, selv om det nesten sikkert er meningen. Men leit nok, kunne dette sikkert vært morsomt nok med et bra manus rundt seg, men Murphy klarer ikke redde skuta alene. Og det til tross for at ha han prøver alt for hardt.

Filmen har en veldig simpel form for humor. Vi snakker prumping, sex og feitepoenger i anmarsj. Det kan nesten bli litt for mye i lengden, men filmen er fullt sebar om du liker litt simplere saker og ikke er så kresen på humoren. Den beste scenen i filmen er den med sangen Don't you think your girlfriend is hot like me, som spiller på den store damas alt for gode selvtillit i det hun rocker gata med sin pimpa bil. Selve Norbit-karakteren er ganske så uinteressant i seg selv. Han er dog snill og søt, men det er det.

Reint filmteknisk er ikke filmen stort å skryte over. Men fetsuiten til Eddie Murphy som Rasputia er veldig solid laget og ser veldig ekte ut med valker og størrelse som en meget stor dame. Men bortsett fra det har ikke filmen så mye å komme med. Norbit er en film du vet hva som kommer til å skje i. Det er derfor ikke vanskelig å spå hvordan det hele vil ende. Det er heller ikke noen overraskelser underveis i filmen. Det hele har en veldig flat kurve og når humorpoengene også ikke sitter, så blir dette langt tammere enn jeg hadde forventet. Likevel er det litt minimumsunderholdning i filmen som får meg litt til å smile ved noen anledninger. Der redder filmen opp på en anstendig toer på terningen.

- Meet Dave - Romvesner kommer til jorden for å finne energi

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Norbit