Anmeldelse av Den avskyelige snømannen (Abominable), amerikansk film fra 2019

Animasjon, Familie, Barn Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 6 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Søt, men lite originalt animert eventyr

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 30.03.2020]

Den avskyelige snømannen var kanskje ikke så avskyelig likevel? Vel, den er i hvert fall utrolig søt og lun i denne filmen, hvor selvsagt menneskene rundt den viser seg fra sine beste og verste side. Dette er en klassisk fortelling, som ikke utfordrer sinnet eller hjertet nevneverdig. «Abominable» er en trygg film som finner rett hjem hos de yngre i familien, uten å utfordre eller sette spørsmål ved det forferdelige som utløser den fine reisen for yetien og de som ønsker å hjelpe ham.

Yi (Chloe Bennet) er en ung jente som prøver å samle inn penger til en reise rundt omkring i Kina, slik faren ønsket å gjøre med henne da han levde. Når hun er oppe på taket og tenker en kveld, legger hun merke til at noe ligger og sover der; et vesen dekket av hvit pels fullt av sinne. Men sinnet er ikke mot henne, det er rettet mot de sortkledde folkene med sovepiler i geværene sine som ønsker å ta den avskyelige snømannen, ved navn Everest (Joseph Izzo), tilbake til laben. Men i Yi finner Everest en god sjel. En sjel som ønsker å hjelpe ham tilbake til Himalaya, der hvor familien hans holder til. Selv om det er noe uventet over ferden som ligger foran dem, får kanskje Yi seg en uforglemmelig reise gjennom Kina likevel?

Animasjonsfilmer av denne sorten er filmer jeg stort sett ser sammen med familien, og denne var intet unntak. Her var 4-åringen klistret til skjermen, 8-åringen godt underholdt og de voksne var med på turen de også. Det er nok mest for de minste her, og jeg synes det med fordel kunne vært smelt inn en dose med underholdning for de litt større også. Ikke det at jeg kjeder meg, men den store appellen uteblir for min del når man ser at de har laget filmen for de minste. Et kjempesøtt vesen med magiske krefter, små barn som knytter bånd og veldig lite motstand hele veien. Ja, det er ikke akkurat originalt og jeg synes filmen glir litt mellom fingrene mine når de virker å ha glemt oss litt eldre, slik som Pixar pleier å huske til punkt og prikke.

Det som jeg likevel finner litt trøst i er hvordan filmen er animert. Filmen, som har Kina som bakteppe, ser nydelig ut på en stor skjerm. Det til tross for at jeg føler at hele fargepaletten oser av sukkerspinn og smaker så søtt at jeg kjenner sukkeret knase mellom tennene mens jeg ser filmen. Riktignok så var det både snacks og søtt på bordet da familien så filmen, men det ble faktisk litt overkill i store deler av filmen.

«Abominable» er en film fungerer helt OK. Den serverer null overraskelser slik at man vet hvordan det vil gå med alle rollefigurene og hvor historien er på vei. Selv om den er uoriginal i alle kriker og kroker, er den også en fin film. Den er helt klart myntet på en aldersgrense rundt omkring 6 år, og i så måte så klarer den å levere en fin fortelling som barn lett kan følge med på uten at det blir for avansert eller komplisert. Det er så treer på terningen som det kan få blitt, det.

• Den avskyelige snømannen
  • Jumpcutonline.com