Anmeldelse av The Mire - Sesong 1 (Rojst), polsk tv-serie fra 2018

Kriminal Spilletid: 50 minutter

The Mire - Sesong 1: En voksen og eminent mørk miniserie!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 01.04.2020]

Etter at en ungdomsleder og en prostituert blir funnet drept i en skog, tilstår en mann drapene. Samtidig mistenker to journalister som jobber med saken at det ligger mer bak hendelsene og fasadene.

Denne lille, korte og eminente retroserien foregår i Polen tidlig på 80-tallet. Det politiske og kulturelle Polen ligger alltid og vaker både under og over handling og settingen her. Tidskoloritten er fabelaktig 80-talls retro, dog kanskje ikke på langt nær på så sjarmerende vis som den mer popkulturelt herlige Stranger Things og liknende serier og filmer.

Handlingen her er nemlig langt realistisk og totalt annerledes. De to hovedkarakterene Piotr og Witold er den henholdsvis unge og fremadstormende journalisten og den avtroppende eldre utgaven, begge to karer som altså ikke helt klarer å legge vekk en drapssak som stadig ser mer og mer mørk og forvirrende ut.

Skildringen av tid og sted, polsk kultur og identitet, godt blandet med den grå og dystre koloritten, er med på å skape en veldig troverdig skildring av et eldre og svært konservativt Polen som man stadig sitter og tenker på man er glad man ikke lever under, og i.

Her er vi tilbake til store kjønnsforskjeller, korrupte menn i nærmest alle ledd og instanser, mens det heldigvis sjarmerende journalistradarparet i sentrum opprettholder troen på det gode i oss. Spesielt Dawid Ogrodnik i rollen som unge Piotr Zarzycki har noe sjarmerende og litt Harry Pottersk i stil og utseende over seg. Han er likevel ikke bare et dydsmønster han heller, og slik blir han også en langt mer interessant som drivende hovedkarakter enn hva en mer klisjépreget gravende journalist fort ville blitt. Hans motstykke i den eldre Witold og disse to karenes kjemi utgjør et fint og interessant par i sentrum for historien.

Serien har allerede rukket å bli sammenliknet med legendariske Twin Peaks. Nå vel... Det er for så vidt flere likheter i historien og stilen her, men utover dette blir det en alt for vag sammenlikning, spør du undertegnede. Ørsmå elementer av mystikk, forhistorie og diffuse tråder innimellom, er dog riktignok med på å skape en småcreepy stemning over dette polske stedet og drapssaken.

The Mire (Rojst) kan fort oppleves som litt treig, grå og kjedelig gammeldags, men denne helheten vil nok appellere mest til et litt mer voksent publikum, gjerne dere som har opplevd 80-tallet, eventuelt for dem som måtte synes dette blir direkte eksotisk. Med sine kun 5 episoder, blir dette et finfint lite alternativ av en godbit til det langt mer dominerende engelskspråklige innen seriemarkedet. Liker du jordnære og dystre drapsgåter, satt til et retromiljø hvor flere grumsete og diffuse tråder må nøstes frem, ja så kan fort The Mire bli lett å sluke.

(The Mire kan streames på Netflix og består av 5 episoder.)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

• The Mire
  • Popkulturysci.pl