Anmeldelse av Bloodshot, amerikansk film fra 2020

Action, Drama, Sci-Fi Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 12 år

En superheltfilm uten brodd

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 30.03.2020]

I filmen basert på den bestselgende tegneserien om Ray Garrison, spiller Vin Disel tittelrollen som en soldat som nylig ble drept i kamp, og deretter brakt til live igjen av selskapet RST som superhelten Bloodshot. Med en hel hær av nanoteknologi i blodstrømmen er han nå en ustoppelig kraft-sterkere enn noen gang og med evnen til å bli helbredet øyeblikkelig. Siden selskapet har full kontroll over kroppen hans, kan de imidlertid også påvirke tanker og minner. Ray kan ikke lenger være sikker på hva som egentlig er virkelig, men han er bestemt på å finne det ut.

´Bloodshot´ skulle opprinnelig ha norsk kinopremiere den 13. mars, men siden alle kinosaler er stengt på grunn av Korona, ble filmen sluppet direkte digitalt. Dette er en superhelt film som ikke kommer til å bli husket etter å ha sett den. Historien er svak og skuespillet like lite troverdig.

Vin Diesel passer ikke som superhelt
Fast and the Furiousstjerna kan det å spille actionfilmer, for det har han gjort til gangs tidligere, men som superhelt får han rett og slett ikke nok å jobbe med. Diesel er en skuespiller undertegnede liker godt, men det i helt andre filmproduksjoner. Når han nå trer inn i superheltsjangeren og blir en del av superheltfamilien har han med seg andre dyktige skuespillere. Guy Pearce er den som styrer selskapet RST som Dr. Emil Harting. Eiza Gonźalez spiller rollen som Garrison´s hjelper katie/ KT, imens islandske Jóhannes Haukur Jóhannesson får oppgaven med å spille skurken Nick Baris. Filmen er regissert av Dave Wilson, og er skrevet av Jeff Wadlow og Eric Heisserer.

Filmen er vanskelig å få tak på
Superheltfilmer er generelt enkle å følge med på, da de ofte har en veldig lettfattelig historie. ´Bloodshot´ er et bevis på at det er mulig å endre på det. Her blir vi introdusert for et svakt manus, skuespillere som ikke passer inn i rollene, samt en historie som undertegnede ikke får helt taket på. Om det er skuespillerne eller manuset, er for meg vanskelig å si, men Vin Diesel og kompani gjør det beste ut av situasjonen.

Det som dog er underholdende med filmen er all actionen. Der beviser Diesel at han fortsatt kan underholde. Så helheten i ´Bloodshot´ blir slik en kan forvente av en superheltfilm, men jeg blir ikke overrasket om det kun blir med denne ene filmen. Vin Diesel har gjort bedre filmer tidligere i sin karriere, men her gjør han det beste han kan utifra manuset. Så om du er du på utkikk etter grei underholdning en kveld, innfrir ´Bloodshot´ det, men filmen kommer neppe til å sitte klistret i hjernen din så veldig lenge etterpå.

´Bloodshot´ er en lettvekter av en film i superheltsjangeren: den bringer dog ikke noe nytt til sjangeren. Det er gledelig å se Vin Diesel gjøre andre ting enn bare kjøre bil, men dessverre er dette et tilbakesteg i hans karriere. Rollen som Ray Garrison er interessant nok i seg selv, men en svak manusblekke, samt en story jeg sliter med å bli interessert i, gjør at dette blir mer en b-film-aktig opplevelse enn en ny favorittsuperhelt. Når filmen først kommer i gang med actionen, blir dette dog mye mer underholdene. Da får vi se Diesel gjøre det han kan best. Så er du på utkikk etter lett underholdning i disse Korona-tider, underholder filmen greit.

[ Filmen kan kjøpes som digital kjøpefilm hos dvs VOD-tjenester som Blockbuster, SF Anytime, Rakuten TV og Viaplay ]

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Superheltfilm - Les flere.

• Bloodshot
  • Krsby.no